tisdag 22 april 2014

TILLBYGGNADEN TAR FORM



Hej "vårsäsongen"! Nu när skollov och påsk är avklarad så tar jag tag i både jobb och renovering med nya tag. När vi lämnade hemmet för två veckor sedan för påsklov var i trädgården hål i marken och dräneringsgravar på gaveln. Men när vi nu körde upp och parkerade bilen framför huset efter två veckor borta kom vi hem till detta! En tillbyggnad som börjar ta sin form! Tjohoo! Helt overkligt roligt. Processen som ledde upp till detta tog så lång tid, skiss- och ritarbete, kommunkrav och papper, möten, konstruktörer och konstruktionsritningar, alla lov hit och dit, grannhöran. Men nu, efter startskottet i mars, så går det undan. Jobbet som görs nu syns, det är inte pappersexercis längre. Reglarna restes tydligen ganska fort, och vips ser det ut så här. Jag är so far fortfarande nöjd med min formgivning av tillbyggnaden, som jag ritade på i gaaaaaanska många månader innan jag var nöjd... (ritningar syns här)




Jag var jätterädd att förstöra originalkaraktären av huset, och få ett svullet hus-shabrak med tillbyggnader och utväxter till höger och vänster utan balans. Så jag var väldigt petig, och ritade och ritade om tillbyggnaden ganska många gånger innan jag var nöjd. En sak blev jag klar över; jag ville absolut att tillbyggnaden skulle vara mindre än själva huvudhuset. Inte bara förlänga huset. Detta för att kunna utläsa originalfasaden och dess fina symmetri.




Och jag älskade det lilla runda fönstret i gavelvinkeln, och det fick jag även i råd av en byggnadsantikvarie att vara mycket rädd om då det verkligen hörde till husets karaktärsdrag. Älskar också de handbyggda takstolarna! Very amish. Ja, med den glada framfarten kan jag med glädje hoppa in i vårsäsongen.



Bild studio karin

3 kommentarer:

  1. Så spännande, Karin! Nästan att jag fick en backflash tio-elva år tillbaka då vi själva byggde till! Spännande tid ni har framför er!

    Kommer du ihåg min fråga om att täcka för altan undertill med? Nu har vi gått vidare och anlitat arkitekten som ritade vårt hus för vidare tankar och idéer. Och då gäller det altan, staket och ev. uterum också. Spännande så det förslår!
    Kram Irene

    SvaraRadera
  2. Tack Henriettae!
    Irene, ja detta gör man nog bara en gång i livet hoppas jag, det är ganska spännande minst sagt :) Kul att ni tar ett helhetsgrepp med arkitekt, kan vara skönt att bolla sina ideer och tankar och komma vidare med detaljerna ni nämner. Lycka till med allt :)
    Karin

    SvaraRadera