torsdag 8 maj 2014

FUNDERAR PÅ HUSETS FÄRGSÄTTING




Hej! Så var det dags att välja färg till tillbyggnaden då... Och jag som tycker att vi har för skarp gul på huset, har lite svårt att välja samma färg till tillbyggnaden. Jag. Vill. Ju. Liksom. Inte. Ha. Den. Där. Starka. Gula. Så nu skenar fantasin iväg, att jag skall låta måla huset i drömkombon istället...?




Denna kombination gjorde jag till en kund förra året, och det blev så vackert. Visades här. Det sjunger i hjärtat när jag tittar på denna kombo. Men nu är mitt hus nationalromantik, och det skall vara herrgårdsgult och kanske inte följa vit-trenden även om det får ha de vackra gröna och röda detaljerna... Huset ovan är lite mer mer jugend dessutom. Men visst är det vacker färgsättning! Bilden ovan har jag färgsatt med Alcros färgsättingsprogram på ett typhus de har på sin site. Mycket bra övning för att kolla inriktningen på husets färgsättning. Finliret får man nog provmåla på fasaden faktiskt, och ta beslutet i verkligheten och inte i datorn. På mina konceptbilder på färgsättningar ovan har jag valt fasad "Äggskal", foder "Salamander", dörr "Faluröd". Mitt nationalromantiska hus ser ju ut så här, där man också ser tillbyggnaden. Jag tror att huset är målat med vattenlöslig färg sen innan. Tillbyggnaden täcker ju ändå nästan en hel gavel som är de större partierna färg på vårt hus, så pass stor att jag kanske ändå skall ta och byta nyans nu. Ah! Guud vilket beslut!




Om jag skulle ta och låta huset ha sin originalfärg gul (som det kanske ändå blir...) så hade jag valt en mycket mildare gul än den vi har ärvt i husköpet. Kanske hade jag valt denna gula, en cremegul. Denna heter just Cremegul hos Alcro. Och jag hade matchat den med grön dörr, här färg Salamander.




Ja, ni. 1) Välja så det sjunger i hjärtat och gråter i plånboken och inte egentligen passar nationalromantik? Nja. Det bör bli 2) välja gult men totalbyta den smörblomsgula nyansen och låta huset behålla sin nationaromantiska herrgårdskaraktär och inte falla i vit-trenden. Eller 3) ta exakt samma smörblomsnyans och hålla sams med maken. Han har sunda invändningar om kostnaderna som dyker upp i och med detta. Men jag kanske bara köpa den färg jag VILL ha och ger byggarna och så ser maken det när tillbyggnaden är färdigmålad. Joråsatte. Jag ska dra frågan med alla jag känner, för JAG kan då rakt INTE välja åt mig själv :/ kram på er



Bild Alcro färgsättningsprogram

1 kommentar:

  1. Den ljust gula tilltalar mig mer. Väldigt vackert och inbjudande.

    SvaraRadera