söndag 4 maj 2014

PLANERAR HÄCKAR OCH INSYNSSKYDD I MIN TRÄDGÅRD



Hej söndag! Ja så här ser det inte ut i trädgården, men jag önskade det ... :)




Det ser mer ut så här... Projekt pågående, liksom. Långhelgen är över, och jag har hunnit med lite jobb i trädgården. Jag flyttar häckar så det står härliga till, en 15 m lång ligusterhäck som vi klippte ned förra året planteras om på annan plats samt  har bidragit med massa nya skott till nya häckar. Trädgården behöver nämligen lite nya drag vad gäller insynsskydd. Man ser upp på altanen från gatan, och det jobbar jag med just nu. På bilden ovan syns häckskott och gamla delar från "moderhäcken"som löper utmed hela trädgårdslångsidan mot gatan. Jag tror de tar sig, skotten, den verkar väldigt tålig den här gamla ligusterhäcken...




Före. Så här ser det ut just nu; altanen ligger exponerad både mot gatan och grannens uppfart. Jag har grävt upp ett gäng forsythia (den kapsejsade stora jordkockan med gula blommor i bakgrunden) för att 1) de bidrar inte med annat än pinnar på vinterhalvåret och 2) jag gillar inte den skarpa gula färgen mot den gula fasaden. Så den fick flyttas. Och, istället har jag ersatt den med ett gäng häckplantor liguster.




Förhoppningsvis "Efter". Så här hoppas jag att det blir. Den ligusterhäck som föryngringsklippts mot grannen är gammal och den hoppas jag tar sig och blir tät och grön och lite högre. Det står ett fantastiskt syrenträd där redan, och det skall få sällskap av ytterligare ett till höger så att den gröna häckväggen blir lite roligare att titta på. Och så hoppas jag att den nya planterade ligusterhäcken i vinkel tar sig, den lilla "skärmen" som skall skymma altanen från gatan. Nederst i rabatten (i den korvformade vita skuggan) är det ett gäng lavendel planterade, som skall få bli lavendelhäck (ca 0,5 m hög) som går med stenraden hela vägen ned till entrén till trädgården, neråt vänster ur bild. Och i rabatten skall det bli blommor som fyller ut. Får se om det lyckas.




Som sagt, om vi tar det igen... Slutvisionen. Ligusterhäck (bild lånad här) i kombination med två stora syrenträd (bild lånad pinterest), grusbädd och så möbler. Lite så här tänker jag alltså att det skall se ut.




Forsythian som är så gällt gul gillar jag inte ihop med fasaden som också är gul. Den får helt enkelt inte vara med och leka...




Och så själva moderhäcken då... Den har fått flytta på sig den med. Mycket jobb blev det. Den inre raden är originalplaceringen, och den yttre är den nya breddade tomten. 




En riktig behind-the-scenes eller work-in-progress-bild! Ingen tillrättalagd bloggbild haha! Men husets tillbyggnad har genererat så mycket jordmassa att vi tog tillfället i akt att bredda framsidan hela två meter! Där det bara var en grusgång plus ligusterhäck bredvid gruset och bred slänt ned mot vägen, blir det nu istället möbleringsbar grusframsida samt ligusterhäck som insynsskydd och en mindre slänt mot vägen. Mindre svinn av trädgård vi inte använde m a o. Hoppas den mycket gamla häcken tar sig efter omplanteringen. Känns super att ha breddat tomten! Jag hoppas kunna återkomma med en "Efter" bild senare i sommar. Trevlig kväll på er!




Bild studio karin


1 kommentar: