lördag 28 juni 2014

INSPIRATIONSKÄLLA TILL MIN TRÄDGÅRD



Hej lördag! Nu ska jag ta tag i planeringen av trädgården. Jag skall så småningom ta hjälp av min kollega som är trädgårdsmästare för att veta vilka sorters buskar och blommor jag ska välja till vilka rabatter. Men först vill jag undersöka vad jag vill uppnå, skapa en bild av vad jag vill ha, tänker jag. Här syns den TOTALT OFÄRDIGA trädgårdens entrésida, "före"-bilder... där jag planerar häckar och rabatter. Nu ska jag börja med att skapa en känsla och moodboard för hur jag vill att trädgården skall se ut, och jag plockar bilder fritt på pinterest. Mest för att jag inte vet vad jag vill ha, men när man sitter och plöjer bilder så snubblar man ju på en hel massa och skapar sig lättare en inre bild av målet. När man ställer upp bilderna man gillar bredvid varandra så ser man om det passar ihop eller inte... Mycket bra sätt att rata vissa drag. I mitt fall, med lummig sekelskiftesträdgård med 9 träd på tomten, så ser jag snabbt att strama bilder med raka linjer inte stämmer så bra ihop med det lummiga som redan finns, och huset. Så blir det inte så mycket av raka linjer och funkis hos mig. (Jag återkommer gärna med ett inlägg för modern trädgårdsinspiration, jag gillar funkis o modernt också, men idag blir det klassisk inspiration.) Jag gillar en fin balans mellan uppstyrt lummigt med böljande linjer och symmetri, uppblandat eller som går mot vildvuxet och lummigt flummigt. Tänk engelsk trädgård. Väldigt välvårdat, men också lite bohemigt avslappnat snyggt och grönt. Hmm. Så häng med när jag ger mig ut på pinterest och laddar ned inspobilder och kombinerar dem i känslor och miljöer, som jag hoppas kommer att följa med in i min trädgård. Ovan en bild på vad som verkar vara min största svaghet; stora runda klot. Jag laddar ned så många bilder av dem att de skulle kunna utgöra ett helt inlägg bara de. Älskar den vita bädd de står i också här.




Mina däckstolar under körsbärsträden. Så jag har vita möbler i trädgården....




.....och korgmöbler med träbord på altanen. Denna bild visar sortiment från Artwood, och den förmedlar ganska bra vad jag gillar för matgrupp i trädgården. Och se, ett klot! :)




Det centrala första intrycket när man kommer in i min trädgård hoppas jag blir lavendelhäcken som jag skulle vilja såg ut så här (bild pinterest). Jag har också grusgång.





Och så gillar jag blombäddar där det är mycket av samma, stora fält. Vitt vitt är vackert vackert.




Moodboard för lite längre in i trädgården, där det gärna får bli lummigt och svepande mjuka linjer och mycket vitt. I mina stolar har jag kuddar från Chhatwal & Johnsson. Stora korgar med vit hortensia och klot, mumma. Alla bilder utom däckstolarna (min bild) från pinterest.




Och så skal det vara lite färg så klart. Blålila nyanser, och vitt, och möjligen lite varmare rosa. Och kloooooooooot. En skön solsäng a la loungeplats för barnen att krypa upp på i bredd med varsin tidning, ja det hade vart nåt det! Jag märker när jag tittar igenom bilderna att jag har inte med något trädäck. Det blir mest grus och kalkstensklinker, så vackert med sten. Skulle vilja ha ett kalkstensgolv som det ovan i ett område precis intill husets baksida där jag drömmer om ett utekök med just stengolv. Ja, fantasin är det ju inget fel på, skall bara se om man kan omsätta detta i verklighet. Men nu har jag ett gäng drömmålbilder att kika på när lust tid och pengar för trädgården finns. Tjohopp, en trevlig lördag önskar jag er :)



Bilder studio karin och pinterest




2 kommentarer:

  1. Vilsamt vackert! Låt mig då få tipsa om tre läckra favoriter i den stilen.. i vitt, som inte bör fattas i en sån trädgård:

    1. Sommarblomma i kruka: Snötöreln som i affären ser så anspråkslös ut.. En stjärna i sig själv, och som förhöjer andra.. Så snyggt när som, jag lovar, hela sommaren. Övervintras som pelargon eller i fönsterkarm lite vid sidan om; Och lika lättskött vitt sommarblom finns inte.. och så vackert!
    2. Buskage, underhållsfitt i princip. Bukettapel som friväxande. Den är enormt vacker i blom och väldigt behaglig och luftigt grön utan vårblomningen. Helt underbar.. om än något trögstartad.. tar något år innan man får blom, köp ett större exemplar. Anspråkslösa krav på den.
    3. Vitt blåregn från Kentucky, Clara Mack, klänger och doftar ljuvligt.. ett måste (och Blue Moon är inte dumt det heller.. mycket fint. Inte lika starkväxande och dessutom härdigare än den vanliga; gäller båda dessa, lite kortare blommor än den vanliga men remonterar).

    Lycka till med din trädgård, det blir fint! - Och förresten, tre passande pioner måste nämnas.. Clare de Lune, White Grace. Och sist men inte minst.. en som står upp fint (utan stöd)..gärna flera om man har plats: Jan van Leuwen. Bladverken är ju sedan också fina.. plantera grunt och luftigt (plats).

    SvaraRadera
  2. Vad mycket spännande tips! Tack :D Att de är trögstartade gör inget, vi tänker ju oss att det skall vara fint i många och långa år framöver... Ska undersöka dessa.

    / Karin

    SvaraRadera