måndag 18 augusti 2014

JAKT PÅ NYTT MATBORD



Hej måndag! När jag kommer in i mitt hem efter långvarig semester så drabbas jag alltid av samma sak. Jag ser plötsligt alla de där sakerna man skulle tagit tag i, de där möbelinköpen som kanske är dags nu, jag ser plötsligt med smärtsam uppenbarhet de fula subsistut man har tagit till för inget annat fanns att tillgå. De temporära lösningarna och hålen i inredningen lyser som om de var sprayade i neon när jag har varit hemifrån ett tag. Gud var skall jag börja. Matbordet är för litet, med tre platser på vardera långsida (180 cm långt m a o) blir det för kort med fem familjemedlemmar och ett par dagiskompisar i följe. Bordet ovan ser ljuvligt ut...



Matbordet från Vipp (ovan, inte mitt hem) är kanonfint och lagom stort.




Matbordet ser ut så här idag. Ett valnötsbord (fanér) från Folkhemmet som jag målat svart då jag tröttnade på träfanérets åldrande. Ett solitt bord hade tålt en barnfamiljs hamrande och torkande bättre, men fanéret blev tyvärr slut. Och det blev för mycket träfärg ihop med de nakna furuplanken i golvet. Svart färg var lösningen. Men nu är bordet för litet då alltid en eller två extra kompisar är på besök, och på helgmiddagar är ytan för liten.






Tati av Broberg & Ridderstråle är kanonfint. Och finns i hela 260 cm. Men jag vill ha bordsbenen helt i ytterhörnen för att vara säker på att jag får in fyra stolar utan att de två sittande på kanterna får sitta med sina benen på vardera sida om bordets underrede. Så inga indragna underreden.




Gillar bordet från Housedoctor som kom 2013. Och det bordet har sina bordsben placerade yteffektivt i ytterhörnen. Men det är tyvärr för kort med sina 200 cm. Behöver ett bord på 240 cm för att rymma 4 stolar utmed vardera långsida.







Bordet skall ju ha någon form av form-kommunikation med mina Eames DSW också. Ovan träbord från Artwood. Med sneda detaljer i träunderredet passar de ihop med stolarna och deras eleganta små svarta krysstag. Men borden stämmer inte helt i storlek tyvärr...



Bordet Tapestry från Artilleriet har en mycket bra samklang med stolen i och med sitt kryssunderrede. Stämmer nästan för bra! Men bordet är hela 270 cm, och får nog inte plats dessvärre. Jaa hörni, det känns som att bordsletandet kommer att fortsätta ett tag. Eller kanske skall jag låta rita ett bord och snickra själv? Ja, allt känns möjligt så här en måndag :)



Bild 1 bord Artilleriet, 2 studio karin, 3 Broberg & Ridderstråle, 4 Housedoctor, 5 Artwood, 6 bord Artilleriet

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Vi letade bord till altanen i somras, också krav på lång bord - minst 4 hyfsat breda stolar på varje sida. Gick inte att hitta... Så vi beställde ett underrede av smed med bordet från House Doctor som inspiration, och köpte grova ekplank till skivan. 240*90 blev det, helt perfekt. Återstår bara att se hur ekplankorna klarar vintern....

    SvaraRadera
  2. Bordet Ypsilon är fint. Och det kan man beställa i den storlek man önskar.

    SvaraRadera
  3. Snyggast av dem alla, och grym match till dina Eames, är så klart No Early Birds. Tyvärr faller de på benen.

    Själv är jag på jakt efter ett litet kvadratiskt matbord, som är cirka 80-90 cm i bredd, finns en del runda mindre bord men de går bort då man tappar för mycket yta. Har du några tips skulle jag bli tacksam!

    SvaraRadera
  4. Snygga alternativ du hittat dock, de med stålunderreden borde ju inte vara omöjliga att få tillverkat till rimlig kostnad- kanske med en cararramarmorskiva- eller blir det too much marmor?

    Jag har vita lilla åland och nu ett trist (gulnat) ikea norden bord till. Är också på bordsjakt och gillar de bruna kryssbensbord (likt det nu har visat) men brukar tänka på dina tips och undrar om det passar, på ett vis tänker jag att det passar eftersom det blir lite lantligt/bondstil som kan "mysa" till intrycket lite - vill ha det lite halvrustikt blandat med lite mordernare intryck. Vill heller helst inte ha vitt bord för tycker vitt plus vitt blir lite platt. Tar gärna emot tips! /Anna

    SvaraRadera
  5. Hej! Blev lätt kär i Ethnicraft efter att ha läste detta inlägget för många år sen nu, så köpte mig ett Ethnicraft Teak Slice. Jag älskar det och det pryder mitt vardagsrum fantastiskt bra. Har hittills haft Eames-stolen till, men den blev nyligen förflyttad till elipsbordet i köket för förnyelse. Har du några bra tips på andra stolar som hade gjort sig bra till detta bordet? Denna evigt återkommande fråga... Jag ser framför mig något tyg- eller läderbeklätt. Hade det gjort sig?
    Kommer utan tvekan fortsätta låta mig inspireras av dig framöver. Tack för en jättebra blogg!

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Vi har äntligen bestämt oss för att slå till på Eamesstolarna, jag vet, de syns överallt men jag har gillat dem från första gången jag såg dem som fattig student och nu vill jag ha dem! :-) Kruxet är att jag inte vet hur många jag kan ha, jag har hela tiden tänkt att vi ska köpa 6 st, 3 på vardera sida men tydligen har vi en lite lustig storlek på bord, 160*90. Mellanrummet mellan benen på långsidorna är 142 och delar man det på 3 så blir det ju ynka 47 cm, stolarna är ju 46 cm, funkar det eller ska vi bara köpa 4? Tänker att det så kommer se lite futtigt ut... Hur mycket utrymme brukar man räkna på stol?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Bra fråga, borde göra ett inlägg om det :) En stol brukar räknas som 60 cm, men det är ganska luftigt tilltaget, typ restaurangmått. Hemma kan det gå med 50-55 beroende på hur stor stolen är och om man bara har helgbjudning och inte sitter så trångt jämnt. Men 47 låter jättetrångt, då har ni inte plats att röra armarna när ni sitter. Låter som att du får ha 2 på vardera långsidan, och ev 1 på vardera gavel, så blir det 6 st stolar totalt. Om bordet inte står fritt, så att ni inte kan använda båda gavlarna, så blir det alltså 4 (utan gavelstol), eller 5 med en gavelstol. Lycka till!
      karin

      Radera