onsdag 22 oktober 2014

FÄRGKOMBINATIONEN PÅ MITT HUS - SÅ HÄR BLEV DET



Hej! Hinner visst inte lägga in så många inlägg som jag önskar just nu. Jobb och slutfas på tillbyggnaden upptar all min tid. Tillbyggnaden som vi låtit bygga - har hållt på hela detta året känns det som - är snart klar och vi är inne på detaljer som att sätta upp ytter- och innerlampor och låta måla invändigt. Ni som följer mig vet att jag höll på ett tag med fasadfärgen....  och letade nyans. Gick via färdiga nyanser med namn och nummer, färdiga att köpa på burk, som var alkydolja. Och släppte det efter ett tag helt, och gjorde helomvändning och valde linoljefärg! Då var det bara att gå till botten med det och leta egen nyans, nybörjare som jag var. Det brukar inte hindra mig från att kasta mig in i något, läsa på och bara köra. Så jag blandade fram ett eget recept på vit linoljefärg och ren gul järnoxid. Detta skrev jag om här. Så, nej, något NCS nummer finns inte ni som undrar. Det blev 1/30-del gul järnoxid per liter vit linoljefärg. Ganska ljust gult allså. Jag skrapade fram det understa färglagret på huset, och där fanns en hundra år gammal blekt linoljefärg underst. Lite så här som det är nu. Naurligtvis var inte huset så blekt när det nymålades för hundra år sedan, men med åren hade det blivit så ljust och jag gillade nyansen. Det ser inte så skriknytt ut, det ligger liksom som en gräddkyss och ser ut att smälta så fint in i trädgården. (Ovanpå den ljusgula linoljelagret fanns ett gäng ospännande gula nyanser som skvallrade om att 60-70-och 80-tal inte hade varit så snälla med huset och det troligen lyst som en citron emellanåt.) Nu ser färgkombon ut så här på tillbyggnaden; ljust gult linoljemålat med vita knutbrädor och fönsterfoder, grunden är putsad och inte målad. Jag ville ha den råa putsen - precis som originalet har! Så jag slapp jaga perfekt grå färg, det är helt enkelt rå putsbruk. Originaldelens ventillock etc var svarta, och när vi kikade närmare på dem såg vi att de var koppar! Tjohoo. Så vi har valt koppar i de nya delarna också. Kopparventil på bilden. Även fasadlyktorna kommer att bli koppar. Nu har ventillocken suttit en hel sommar, och de är redan vackra och vädrade till en ärgad mörk kopparfärg. Love it. Ja, husets färgkomposition är detta, och efter alla hundratals timmar med färgval och funderingar och undersökningar och blanda färg och leta ventillock och och och... det lönade sig och jag känner mig nöjd när jag ser resultatet :)

(Nästa år skall hela stora originaldelen få samma linoljefärg som tillbyggnaden.)


Bild studio karin


5 kommentarer:

  1. grattis det ser helt fantastisk mjuk och varmt ut! jag önskar att jag hade anlitat dig när jag brottades med val av fasadfärg förra året. om man skall ta den enkla vägen, vilken NCS kod ligger närmast det tycker du? vi valde NCS 1020-Y20R men det blev för röd så klart... mvh / marco

    SvaraRadera
  2. grattis det ser helt fantastisk mjukt och varmt ut. önskar att vi hade anlitat dig förra sommaren när vi valde färg till vår träfasad. finns det en ncs kod som är någorlunda nära det, om skulle vilja ta den enkla vägen? mvh, marco

    SvaraRadera
  3. Hej Karin, vilken färg har dina dörrar? Jag har väldigt lik färgsättning på vårt hus och funderar på att måla våra vita dörrar gröngrå, jag är nyfiken på hur du tänker kring era. Huset är relativt nytt men i klassisk stil och ganska stort. Mvh, Camilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! MYCKET BRA FRÅGA :) Jag har inte löst nöten än, entrédörren var tråkigt vit (som dörrfodren) när vi flyttade in. Har målat den ljust grå så länge, eftersom inte hela huset är ljusgult än. Den delen där dörren finns är nämligen fortfarande gamla "fel" gul. Så, har inte kunnat ta ett bra beslut där. Skall prova i vår när man kan måla igen, kommer prova nyanser av blått och grönt. Kommer att synas här på bloggen så klart!! / Karin

      Radera