lördag 22 november 2014

MIN JULINSPIRATION



Nu är ju inte november slut än. Men dessa veckor innan advent känns bara som en transportsträcka. En väntan på advent. Nästa helg är det första advent, och jag läääängtar! I bakhuvudet tar lite tankar och bilder form, och jag inser att jag kalibrerar min julstil för i år som vanligt. Jag har lite för envist stark åsikt när jag tycker någonting är för fånigt slash kitschigt. Eller tvärtom när något slår över i totalt pretentiöst och svulstigt. Alltså nej till slöjdjul-DIY på dagisnivå. Men lika illa med en amerikansk Disney jul. Nånstans där i mitten vill jag hitta min julstil. Lagom hemkärt och ändå ganska dekorerat. Hmm. Ni hör ju. Jag hittar dessa bilder, och de känns helrätta för mig. Det röda spar vi till själva julafton, då på annan ort dessutom. I adventstid i vårt hem, blir det grönt grönt grönt och mera grönt, toppat med lite vitt och vitt, samt lite guld till det. Ovan, adventsgran i perfekt storlek (alla bilder från pinterest idag).




Julklappar med sidenband, oh yes min enda och årliga återkommande favorit. Gröna band blir det i år. Har köpt - check.




Adventsdukningar med vit eller grå linneduk, vitt porslin (med gulddekor har vi) och massa grönt. Och linneservetter. Och bordsbukett med mycket grönt.




Mera grönt, och många ljus.




Till entrédörren. Dörrkransar är omöjliga tycker jag. Plastbär göre sig ej besvär och inga små fejkfåglar heller. Stor tjock och grön blir den, och möjligen med äkta bärkvistar i. Ja det var lite känsla för vad som väntar nästa helg! Trevlig lördag på er.



Bilder pinterest










3 kommentarer:

  1. Fina bilder. I min smak också men ibland är det svårt, Det smyger alltid in något rött eller kitschigt i slutänden av någon anledning som jag inte förstår...;)
    Fin helg/Cathrine

    SvaraRadera
  2. Jättesnyggt! Men advent betyder faktiskt inte "väntan" utan "ankomst"... / Cecilia

    SvaraRadera
  3. TACK Cecilia :) Jag ändrar :)))

    SvaraRadera