fredag 19 december 2014

ÄNTLIGEN ÄR SOVRUMMET KLART



Hej fredag! Så här på årets sista arbetsdag så kan jag glatt summera åtminstone ett rum som är helt klart i hemmets renoveringscircus. Oj vad ni har frågat efter bilder. Men nu är det klart. Det är vuxensovrummet, som genomled en smärtsamt långsam renoveringsprocess som började (och såg ut) här, och gick vidare via moodboard, slipa golv, måla väggar med vattenlöslig(plast)färg, få ryck, göra om med linoljefärg och naturligtvis snöa in på rätt nyans, måla snickerier, måla om gamla sänggaveln och sedan finna nya möbler som sovrumsbord och lampor. Så, ett rum som tog tid på sig. Och så här blev det. Sovrumsbordet hittade jag på Sova, men det hade ofantligt ful knopp så jag bytte ut den mot en Loop i läder och mässingsnit från Superfront. Blev ett helt nytt bord! 




Linnelakan från HM Home, de är fantastiska. Skapar tunga fluffiga täcken som är så trevliga att titta på att överkast inte behövs. De tar ett par tumlingar på sig att bli bra, men det är worth the wait. 




Enkel taklampa, och det vackraste med rummet - de stora spröjsfönstren. De gamla fönsterbeslagen är i mässing, så därför blev metallfärgen på nya detaljer i rummet mässing och koppar.




Slipat furugolv som är såpat och väntar på att bli ytterligare åldrat, patinerat, såpat igen och igen och blekt.




Så här på vintern hoppar jag över överkast, och har valt ullplädar istället. (Sökning och beslutsångest tog ett tag... se här.) och det är det bästa jag har gjort! Bara slänga linnelakanklädda täcken över sängen och slänga plädarna efter så är det klart. Luftigt och snyggt på samma gång. Jag och maken har varsin ullpläd, Klippan plädar i samma mönster men i en rosa och en svart variant.




Trevlig helg på er!


Bild studio karin


6 kommentarer:

  1. Åh, så fint!! Och lagom till jul också - härligt!!

    SvaraRadera
  2. Fint! Och vi har samma linnelakan från HM - jättenöjd jag med :-)

    SvaraRadera
  3. Så snyggt! Ser så härligt ut!

    SvaraRadera
  4. Så fint det har blivit! Var ifrån är sängborden?
    God Jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Första stycket "Sovrumsbordet hittade jag på Sova" ;)

      Radera
  5. Så fint golv. Har nu lutat och såpat? Eller bara såpat?
    Med vänlig hälsning,

    SvaraRadera