söndag 31 maj 2015

NY SKINNPUFF OCH PIFF I TV-RUMMET




Hej söndag! Nästan alla rum i hemmet är ofärdiga, så pass ofärdiga att de saknar en vägg här eller att spacklas där. Då är det skönt att det finns ett och annat rum som har kommit så långt att jag kan fokusera på det roliga; själva inredningen. Sockret i kakan. Tv-rummet som stått färdigmålat ett tag har nu fått en grå kelimmatta från sovrummet, och medan den gamla soffan väntar på att bytas ut så täcks den med nya kuddar och har fått sällskap av en finfin ny läderpuff! En sådan här skinnpuff har jag länge sökt, och äntligen funnit hos Wallboe Interiör. Jag sökte egentligen läderpuffen till ett projekt jag håller på med, men kunde inte motstå en själv. Love. It. Väggen skriker efter tavlor, men allt inom sin tid...




..... ett par mindre tavlor har jag äntligen haft tid att skära passepartouter samt sätta i ram - check på en uppgift som stått på to-do-listan sen vi flyttade in. Ritningarna på huset, ritat 1911 (tyvärr de enda kopior som finns, originalen är sedan tidigare försvunna), och de är vackra som konstverk. Att jag älskar ritningar är ju kanske inte så konstig :D Väggfärgen är en linoljefärg som jag låtit specialbryta hos Kulturhantverkarna i Sickla.




Work-in-progress i tv-rummet. Väggarna målade vid inflytt för 1,5 år sedan, matta inhandlad på auktion, och lite piff har kommit på plats. Saknas: tavla, soffbord, ny lampa (denna lånad från sovrummet) och ny sofflösning. 






Tjo! Några steg framåt i alla fall. Med denna hälsning hemifrån mig önskar jag er en trevlig söndag!



Bild studio karin
















4 kommentarer:

  1. Hej,

    Fint!!
    Kan man köpa färgen med "din" brytning hos kulturhantverkarna? Går linoljefärg att måla på "vanlig" färg?
    Tack för inspo!
    Anna-Klara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag, man behöver bara färgkoden (den närmaste), nu är jag inte helt säker men det kan ha varit NCS 1502-Y som är närmaste "vanliga" nyans, men som alltså blandas till så likt som möjligt med linolja. Linolja skiftar mjukare än "vanlig" färg, så det har lite mer liv än annan färg - men 1502-Y är fin i båda färgsorterna. // Karin

      Radera
  2. Hej! vart köpte du skinnpuffen?

    Robert

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Robert! Klicka på länken i ordet "sittpuff", eller på länken på nätbutikens namn (Wallboe interiör) som står i texten så kommer du till puffen. Där beställde jag den ifrån. // Karin

      Radera