onsdag 27 maj 2015

PALLKRAGE - CHECK



Ja, visst. Jag har inte heller missat att man ska odla i pallkrage. Det går inte att missa. Man går till handelsträdgården för att köpa en basilika till en liten lerkruka, och hem kommer man med komplett uppsättning till tre pallkragar. Sallad. Och kryddor. Naturligtvis tomater. Det gick inte att missa, det var uppställt så att man bara ramlade på alla delar man behövde. Pallkrage - check. Snigelkant - check. Rätt jord - check. Kryddor - check. Sallad - check. Det doftar gott och jag känner ett enormt ansvar att inte tork-döda dessa små liv. De ska ju...ätas! Jag vet ingenting om att odla i pallkrage och måste sms:a studions trädgårdsmästare för att fråga om det skall vara bara sol, eller delvis sol? Det ska vara mycket sol, så jag valde en solig lugn plats mot en häck långt in i trädgården, långt från sittplatser och altaner. Jag gissar i alla fall att jag skall ha markduk under, så jag lägger tidningspapper i botten. Tidningspapper mot gräsrötter som växer underifrån. Det är lustigt att vara så okunnig att man nästan känner sig dum i huvudet. Det gränsar på komiskt när jag först placerar hela salladsblocket som en enda kryddväxt i jorden. Men det är visst en hel massa små blivande salladshuvuden som står där i blocket, och skall visst delas upp i blad för blad och petas ned med 15 cm avstånd. Oh. Jag och min 3-årige son är lika barnsligt glada när vi är klara, och liksom han känner hela jag "Taaa-daaa!!!" om resultatet. Att jag helst skulle vilja ha en platsbyggd (märkligt), tung, gedigen, silvergrånad, egenbyggd pallkrage tar vi ett annat år när jag övat på dessa stackars plantor i år. Får se hur det blir med detta självhushåll - jag går nog till Ica ett par gånger till ;)



Bild studio karin



PS Jag skriver lite om pallkragar och inspiration till dessa här idag.

1 kommentar:

  1. Haha :)
    Älskar din/dina bloggar btw!
    /Mikaela

    SvaraRadera