torsdag 18 juni 2015

PÅGÅENDE MAKEOVER I TV-RUMMET




Hej! Minns ni den nya läderpuffen som jag visade här? Ibland behöver man sig en liten knuff i baken,  för att ta sig förbi hemmablindhet och ta ett projekt framåt. När jag fotade skinnpuffen (som kommer från Wallboe interiör) insåg jag att den fläckiga soffan i tv-rummet är så förbi värdighet och möjlighet till att fräschas upp genom en tvätt, att nu måste jag ta tag i tv-rummet! Den gamla soffan som stod där placerades dit mest på slentrian vid flytten, det var eg en soffa som var helt slut efter trogen tjänstgöring i över tio år i en trebarnsfamilj. Den hade tvättats så ofta att textilen på (lösa) plymåer och (fast) soffstomme hade olika nyans. Så, Operation Makeover Tv-rum sparkades äntligen igång, tack skinnpuffen för den kickstarten! Jag har funderat länge och väl på detta, och kriterierna var att det skall bli 5 sittplatser (!) i ett rum som inte rymde två soffor eller en hörnsoffa......




....så det skall bli en lång soffa vägg-till-vägg istället! Och det skall platsbyggas in snyggt med golvsockel, väggpanel på ena sidan och bokhylla på den andra liknande detta sätt ovan, som jag visat tidigare  här. (OBS Bild från pinterest, inte hos mig.) 




Eftersom vi vill sitta skönt ville jag ha riktig soffsits och soffrygg, inte bara madrass med kuddar som på inspirationsbilden. Lösningen vi skall prova är att bygga in är 2 st grundstommar Ikea Karlstad, men vi har uteslutit soffben och soffsidor. Utmed väggen står nu dessa två Karlstad och väntar på att byggas in och få klädsel. Vitt är INTE ett alternativ hemma hos oss. Det vita fodralet som följde med ena soffan tog två knappa dagar på sig att bli smutsigt av barnen, så det skall bli en barnvänligare färg som jag provar med pläden här ovan. Jag tänkte höja kvalitetskänslan genom att beställa snygga soffklädslar i bra kvalitet (linne eller bomull, inte polyester) från Bemz. Win-win, då kan klädseln tas av, tvättas (både stomtyg och plymåtyg så att de tvätt-bleks i jämn takt...) och bytas ut helt och hållet vid behov. Och ser ni mitt DIY Ikea-hack? Jag har sprayat en grå Ikea lampa mässingsfärgad. Och en kärt bord har flyttats fram i rummet; Eileen Gray bordet som formgavs i slutet av 20-talet och är en av funkisens första möbelikoner önskade jag mig av mina föräldrar för 12 år sedan, och det är en klassiker som hängt med mig sedan dess.





Provar olika mattor också, får se var vi landar. Tjohej, tänk att nu är det projektet igång.




Bild studio karin



2 kommentarer:

  1. Hej, vad fint der blir... undrar om höjden på soffan, tänker du höja lite med en sockel eller ha soffan på golvet och bygga in den så. Sitter man inte ganska låg ? /Jo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, absolut! Den skall byggas in med sockel mot golvet, och golvlist.... Det kanske stod lite oklart i inlägget, men det är tanken att den då höjs bakom sockeln och inte står med stommen direkt mot golvet :) Det kommer att bli nästan vanlig sitthöjd, 45 cm eller någon cm lägre. / Karin

      Radera