fredag 4 september 2015

TV-RUMMET FÅR HANDBYGGDA TRÄPANELER A LA HUSETS ORIGINALSTIL



Hej! Men inser att jag inte hunnit lägga några inlägg sen jag drog igång efter sommaren! Men det sker faktiskt en hel del både hemma och på jobbet. På jobbet söker jag medarbetare för tillfället och det är så spännande att växa med företaget! Och hemma... ja där har det skett nytillskott också, återkommer till det. I och med att sommarsäsongen känns över så har jag även - tillsammans med maken - tagit tag i renoveringsprojekt inomhus. Vi kör nu ett par småprojekt varje helg för att komma framåt. Förra söndagen blev det denna vägg i biblioteket/ tv-rummet som äntligen byggdes! Idén till panelerna hittade jag på husets originalritningarna, och nu återskapar vi de handbyggda träpanelerna efter konstens alla regler. Först har vi en träskiva på 4 mm som klär väggen upp till bröstningshöjd (bröstningshöjden = låter jag matcha fönsterbrädans höjd), sedan kommer de små dekorlisterna horisontalt och vertikalt som formar själva "speglarna", och sist men inte minst avslutas alltihop mot väggen med en profilerad bröstningslist. Voila. Nationalromantisk träpanel. Måste erkänna att det tar lite tankeverksamhet att komma på hur man avslutar i hörn, gör möten mot fönsterbrädor, etc. Rummet kommer att avslutas med platsbyggda bokhyllor av hantverkare, men just nu har vi alltså byggt provpanel för att se så att det blir bra.




Innan.



Första mock-up provet. Återkommer med fortskridandet av väggen!



Bild studio karin






1 kommentar:

  1. Ska bli kul att se när det blir klart!
    Är också inne på sätta träpaneler i vårt hus. Har efter dina inlägg blivit mer och mer intresserad av att försöka återskapa eller behålla känslan i vårt hus från 1912. Tyvärr så har jag inga gamla bilder eller ritningar att gå efter, men det blir nog bra ändå :) Tack för en mycket inspirerande blogg!!

    SvaraRadera