lördag 31 oktober 2015

ALLA HELGONS DAG OCH ALL HALLOWS EVE



Allhelgonadagen, Alla Helgons Dag och Halloween... Det blir rörigt ibland, men när jag bodde i England lärde jag mig att det var inte svårare än att Allhelgonadagen infaller alltid den 1 november, och att Halloween (dvs "All Hallows Eve"/ "Hallows Eve") alltid firas aftonen innan dvs den 31 okt. Och Allhelgonadagen 1 nov har hängt med sedan 800-talet (i Tyskland). Nu har ju vi i Sverige också Allhelgonadagen 1 nov. Men i Sverige ville vi på 1950-talet att man skulle få fira på en lördag, så vi lade till Alla Helgons Dag som "alltid infaller på en lördag i spannet 31 okt och 6 nov"... gör att traditioner krockar just i år här hemma. Så, kaka på tårta blev det idag när värdig Alla Helgons Dag på svenska krockade med busiga All Hallows Eve/ Halloween och det blev ljuständning och små olevande varelser som knackade på för godis om vartannat. Men båda varianterna går ju ut på att man skall minnas sina döda, ena i värdig version och den andra i busig upptågsversion. (Halloween går alltså inte bara ut på skräck, som det ofta förenklat tolkas som i Sverige...) Det kan t o m vara gulligt tycker jag, i alla fall när de "olevande" och döda heliga som ringer på är féer, fallna änglar, pirater, små snälla spöken och kattmänniskor... Ja, det måste inte vara Steven Spielberg läskigt, för all del! Jag tog en liten runda i kväll, och med mig hade jag denna trio; en fallen ängel, en söt djävul och en pirat. Söta som socker. Happy Halloween OCH en värdig Alla Helgons Dag önskar jag er ikväll :)


Bild studio karin



PS Vill du läsa med om hur dessa dagar hänger ihop så har en biskop med koll på traditionerna en bra utläggning här.



2 kommentarer:

  1. Hej! Detta är eg ingen kommentar till bilden utan en fråga som jag behöver svar på. I vår hall skall vi sätta in skjutdörrsgarderob har vi tänkt. Det är 238cm i takhöjd och den högre PAX från ikea är 236cm men kräver 240cm i takhöjd för montering. Har hittat en gammal tråd när jag googlat att det går att montera för 238 om man gör i liten annan ordning. Jag tänkte bara att det inte är omöjligt att du har stött på detta bekymmer i ditt jobb och känner till något kring detta - om du vet någon som försökt- eller om du råder att ta en annan variant där det är under 240cm i takhöjd. Suuuupertacksam för svar! /Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har faktiskt ingen aning, men jag vet att vi i vårt förra hem lyckades montera skjutdörrsgarderoben på plats i 238 cm takhöjd. Tror vi bara monterade del för del stående, med lite andra/extra vinkeljärn. Och monterade alltså inte liggande och ställde upp, eller nåt sånt. Men jag har tyvärr för dålig detaljkoll på hur en Ikea garderob är uppbyggd för att ge ett bättre svar. Men omöjligt kan det definitivt inte vara! Mvh Karin

      Radera