måndag 5 oktober 2015

FRAMSIDANS MAKEOVER.....FORTSÄTTNING



Hej! Nu är det dags för ett FÖRE-EFTER inlägg gällande framsidan! Jag sitter och summerar för mig själv allt det jobb vi gjort under de två år vi bott här, och inser att just framsidan har fått sig en rejäl makeover. Som fortfarande pågår! Jag gillar trädgårdsarbete över förväntan mycket, har jag förstått sedan vi blev med detta hus. Ovan syns arbetet nedlagt i bilderna överst, tillsammans med målbilden under (inte min, från pinterest) för husets entrésida/ långsida. 




FÖRE. Ja, så här såg det ut för snart två år sedan. När vi flyttade hit breddade vi hela tomten i och med att det grävdes fram massa mark-material när vi gjorde grunden för tillbyggnaden. Det räckte till att bredda med 2-3 m utmed husets långsida mot gatan. Vi fyllde igen en slänt och passade på att flytta en gigantisk, förvuxen ligusterhäck dessa 2-3 m utåt gatan. På bilden syns nedklippta liguster, nyflyttade. Breddningsmaterialet/ marken är fortfarande inte är täckt med grus på denna bild. (Tillbyggnad som pågick bakom staketet...)




Jag har i omgångar krattat fram och lyft upp allt grus och lagt ned markduk, och sedan lagt tillbaka gruset ovanpå. Ganska tungt, så det gör jag bara i områden så pass stora att jag orkar avsluta på en och samma helg.




Pågående arbete. Här har jag hunnit lägga markduk och täcka med grus en ganska bra bit, fram tills dit blombäddarna skall ta vid...




.. Här har jag hunnit med de nya blombäddarna som ligger framför burspråket. Blombäddarna valde jag att tillföra för att jag inte skulle få så omåttligt mycket grus att rensa från ogräs framöver. Samt för att det helt enkelt blev för mycket grus och lite kallt och tråkigt på tomtens entrésida. Blombäddarna är inramade med blivande kanter av buxbomshäck. Och som skiljelinje mellan grus och rabattjord har jag grävt ned plankor, som ju med tiden kommer dels att bli silvergrå, dels döljas av buxbomshäcken. Här är jag nu...




MÅLBILD EFTER. Ja, inte hos mig. Än.... Men till våren kanske.



Bild 1-5 studio karin, 6 pinterest



1 kommentar:

  1. Det kommer att bli jättefint.Det känns härligt att ha en plan som växer fram och inte sker på en gång. kram Siv

    SvaraRadera