söndag 1 november 2015

NYA MATSALSBORDET ÄR ÄNTLIGEN HÄR




Hej söndag och Allhelgonadagen! Äntligen, äntligen, har vårt nya bord kommit! Som jag har velat och letat, och funderat på vilket bord som skulle komplettera de vita moderna Eames som vi har. Ett större bord med plats för 4 stolar i rad var villkoret, och jag tittat på mååånga stilar... Men i slutändan blev jag så klart förförd av det klassiska hantverk, gedigna träkvalitet och anrika svenska bordstillverkartraditioner som min kollega Elin och Stolen.nu i vår studio levererar. Jaa, det blev ett gustavianskt handgjort svenskt bord!




Fyra stolar i rad får plats, bordet kan bli 3 m långt. Det är 2,6 m långt just nu.




Stilerna då? Går de ihop? Ja, jag tycker att de vackra böjda formerna i både det klassiska bordet och de moderna stolarna gifter ihop sig alldeles ypperligt. Klassisk klassiker + modern klassiker.




När stilarna är så pass olika så hjälper det så klart att färgen är densamma också. Vitt och runda former, är möblemangets minsta gemensamma nämnare.



 




Till och med Superfront sideboardet gifter ihop sig med nya bordet! Kanelleringarna (de frästa spåren i träet i bordets sarg och ben) plockas upp av de frästa linjerna i Superfront luckorna.




Lycklig lycklig är jag idag, matsalen har landat och jag önskar er en riktigt trevlig Allhelgonadag idag!



Bilder studio karin



2 kommentarer:

  1. Fint!! Funderar på liknande till vita lilla Åland - kanske lite lite sting men funkar?:) har just nu Ikea Norden björk som gulnat....:(

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fint!

    SvaraRadera