tisdag 17 maj 2016

FRAMSTEG I HALLEN



Hej tisdag! Många fina små projekt har vi hållit på med under våren, hallen har bland annat fått sig en välbehövlig makeover. Den väntar fortfarande på golvbyte, men nu är den "as good as new" i alla fall, hallen. Före- och efterbild ovan. Före, till vänster, visar när vi börjat riva tapeter och spacklat så smått. Utanpå trappvangen satt ribbor fast med synliga skruvar, jag gillade varken ribborna eller detaljen. Efterbilden (eller: stadiet det befinner sig i just nu) är till höger. Väggarna är spacklade och målade, snickerier har gått från nikotingulvita till vita, vinylgolvet ligger faktiskt kvar än så länge men är i väntan på utbyte målat vitt. Trappan kommer att slipas. Den gustavianska byrån är en ny stor kärlek, den ropade jag hem på nätbyrå och målade i svart linoljefärg. Den naturfärgade kelimen köpte jag för två år sedan och den har ääääntligen funnit den plats den förtjänar! Finns ingen matta jag nånsin ägt som gör ett så bra jobb som entrématta. Ullen är smutstålig, och färgställningen gör att ingen smuts från skor syns i alla fall. 




Äppelblom på den gustavianska stenskivan som går lätt i marmorerat grått och grönt.




Ett slarvigt snapshot en sen kväll på material-moodboardet. Nyckeln till hur det skall bli. Beige väggfärg, vita snickerier, grön sammet för nån stolsits, naturfärgat linne för draperi, svart möbelträ för byrån, och de två nyanserna marmor är drömmen om det harlekinrutiga hallgolvet...




Vy mot entrédörren; före (vänster) och efter (höger). Hatthylla med mässingskrokar är gästhäng vid entrédörren (barnens tusen jackor går in i groventrén på ett annat plan).




Jag ville absolut INTE ha grå väggar, eftersom jag har det både i vardagsrum och tv-rum. Målet var en snygg beige nyans, och efter att ha målat hundratals fläckar, och målat om just denna vägg kanske fem gånger, gav jag upp och tog - återigen - två befintliga nyanser och blandade en egen själv. Vi använde "vanlig" färg här och inte linolja som i alla övriga rum. Detta för att  linolja gulnar om inte solljus kommer åt. Och på den höga trapphallens vägg kommer ingen sol åt, och vårt första försök (utfört för två år sedan) med vita linoljeväggar hade sedan länge gulnat när jag nu skulle göra ett helheltsgrepp på hallen.




De svarta beslagen i trappans putsades, och är numer ren koppar!




Cheap-varianten på marmorgolv ;) Målat harlekinrutigt vinylgolv i väntan på bättre tider, check.



Bilder studio karin






3 kommentarer:

  1. Herregud vilken skillnad!

    SvaraRadera
  2. Vad snyggt! Vi har också ribbor, som jag inte gillar, men de ger fint ljusinsläpp i hallen nedanför och det vill jag inte gå miste om. Vad ska du ha istället för ribborna?

    SvaraRadera
  3. Vad snyggt! Vi har också ribbor, som jag inte gillar, men de ger fint ljusinsläpp i hallen nedanför och det vill jag inte gå miste om. Vad ska du ha istället för ribborna?

    SvaraRadera