måndag 27 juni 2016

FAVORITEN FLÄDERSAFT



Hej måndag! I trädgården både blommar och blommar det över redan, och jag passar på att skörda sommar på flaska. Detta har blivit en av mina favoritprojekt sedan vi flyttade till denna trädgård med mastodont-fläderträdet på framsidan... Det är så lätt och snabbt gjort. I helgen hann jag göra fyr-dubbel sats flädersaft, yippie. När det dragit klart i fem dagar skall jag ge mig på en omgång till. Till midsommar drack vi de sista infrysta saft-is-blocken från förra årets omgång - så det räckte i ett helt år! Det siktar jag på igen. Oh du ljuva smak av sommar året runt.


Flädersaft
40 klasar fläderblommor
1,5 l vatten
1,5 kg socker
3 st citroner
50 g citronsyra

Skölj blomklasar och citroner. Koka upp vatten, blanda i socker och citronsyra. Stäng av plattan och lägg i alla blomklasar och citronskivor. 
Låt stå kallt och dra i fem dagar. 
Sila saften genom duk för att avlägsna blommor och citroner.
Frys gärna in i plastboxar, så går det att skrapa av lämplig mängd när man behöver för årets alla kalas.


(Tips, om man klipper av de stora blomställningarna, de gröna stjälkverken, och klipper ned i kastrullen bara de små blommorna, så är det inte så skrymmande.)





Bild studio karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar