söndag 26 juni 2016

SOMMARTRÄDGÅRDEN I EN LITEN ASK



....eller inte riktigt i en liten ask. I två skottkärror i alla fall. Zetas hade nöjet att plundra min plånbok när jag gick loss på lite nytt till trädgården tidigare i veckan. Jag har nu zoomat in på endast vitt (nästan), då den här synen i våras fick mig att baxna och jag insåg att jag vill ha det så heeeeela sommarhalvåret. Ljust, ljust i trädgården, dessutom är vita blommor fantastiskt vackert mot det gula huset. Det blev busk-hortensia till det här projektet på grusgången på framsidan. Och så blev det en hel del vitt till rabatten som möter en vid husets entré; vit stäppsalvia, vit blodnäva, solhatt, vit klematis och massa silverludna lammöron. Nu ska vi se hur det kommer ned i marken här hemma bara. Visionen har jag redan för mig. Det ska blomma massa vitt i maj-juni och gärna även till aug-sep. Detta är lite blandad kompott, tidsmässigt, hortensia och nävor sätter igång på försommaren, medan salvia och solhattar blommar på sensommaren.




Typ. Detta är inte min bild, hittade den på nätet (här) och fick då en del inspel på vita växter. Stäppsalvian syns bak till vänster, solhattarna framme till höger. Och vissnade nävor faktiskt, syns mellan solhattarna. Lovely med de stora sjoken av blommor också, inget fnuss och duttande. Gillar det.


Sissinghurst Gardens i England, troligen den mest kända vita trädgården i hela världen. Good lord, den är visst på många trädgårdsmästares bucketlist, denna. Och det kan jag förstå. Jag hugger i här hemma så ser vi var jag hamnar med allt det vita :)


Bild 1 studio karin, 2 odla.nu

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar