torsdag 7 juli 2016

LILLEBRORS RUM - SÅ HÄR BLEV DET



Hej sommartorsdag! Äntligen har jag hunnit fotografera lillebrors rum - nya rummet som han fick i födelsedagspresent och inslaget så här. Nu när rummet ligger så fridfullt i sommarsolen är det svårt att minnas att det ganska länge bara var byggkaos och fönsterlöst i detta rum (här). Rummet blev väldigt ljust och lyckat, inneboende älskar sitt rum med ljusblå väggar med vit pärlspont, slipat originalgolv som har såpats, samt en ny favoritmatta som är len som bara den och inbjuder till lek.




Uppbäddat utan prydnadskuddarna...




Denna lille gosse har ett par teman som ligger varmast om hjärtat, varav surf är största favoriten.




Ovanför sängen hänger tavlor på surfarn själv. Och jag tänkte klicka hem en jättefin ballong att hänga i taket, men då kom lille älsklingen hem från dagis med denna luftfärdshistoria som han gjort själv :) Sängen har jag ritat en gång i tiden, till första barnet, och låtit ta fram på snickeri.






Ett annat favorittema är riddare och drakar/ dinosaurier... så klart. Är man nyss fyllda fem år så är man.




Mattan var det många turer kring. Jag letade länge innan jag hittade den perfekta! Velade mellan mönster och enfärgat, men en sak var jag säker på: det skulle vara ren ull. Ull åldras fint, har inte plastfibrer (så klart), ullfibern är fettmättad och därför smutstålig, ullfibern är naturligt flamhärdig så den flamskyddsbehandlas inte med gifter. Och bäst av allt är så klart att ullmattan är mjuk som ett gosedjur, ger inget gnissel eller statisk elektricitet av att ligga och leka på. Jag behövde en riktigt stor ullmatta, och jag ville inte att den skulle se så maskinsydd ut med fula kanter... Jag hittade tillslut drömmattan med handtuftad look och fransar som avslut. Det fanns precis alla färger och storlekar man kan önska. Jag ville ha en som matchade det ljusa såpade golvet, och just den jag valde till färg och storlek är denna ullmatta.



Jag ville bygga en förvaringsvägg a la platsbyggd garderobsvägg Kvänum (en sån som syntes på moodboardet här). Vi gjorde detta med köksmoduler från Ikea, och luckan Sävedal. Den förvaringsväggen är inte helt klar än och den förtjänar ett helt eget inlägg, men jag kan kort berätta att den skall byggas in mot tak och golv med socklar. Jag valde lådor till nederdelen av förvaringsväggen, för den delen fungerar som leksaksbyrå. De övre skåpen är garderob. Ja, det var lillebrors rum, äntligen så gott som klart! Riktigt riktigt lycklig är han också över resultatet.



Bild studio karin




10 kommentarer:

  1. Ser fantastiskt ut! Försöker precis själv få till en likadan Kvänum-inspirerad förvaring av Ikea-skåp och lådor. Skulle vara så snällt om du kunde tänka dig att dela med dig av vilka skåp/garderober du använde.
    /johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, tack vad kul att du gillade garderobsväggen. Jag använde mig av Ikea köksstommar med fyra lådor nedtill och en större lucka upptill. Jag skall göra ett helt inlägg om detta inser jag, det är svårt att få med all info i ett kommentarssvarsfält. Men Metod är det, 60 cm breda stommar och den högsta modellen, fyra lådor nedtill och en lucka. // Karin

      Radera
  2. Hej! Så otroligt vackert rum. Det måste ligga enormt mycket jobb bakom!
    Jag undrar vad du valde för väggfärg, och om du möjligen kan bjuda på färgnumret? Tack på förhand! Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Roligt att du tyckte det var så fint. Det är linoljefärg, som "rör sig lite och skiftar med ljus etc... - men närmaste NCS kod är nog 1002-B och väldigt matt, typ glans 5 som max. // Karin

      Radera
  3. Tusen tack för fantastiskt hjälpsamma inlägg! Har renoverat ett hus och har fått så otroligt många råd och tips från din blogg. Hur crémefärgad är mattan? Den är precis vad jag söker men är bara lite orolig att den kanske är lite för crémefärgad? Har en hel del vit inredning. Tack igen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Ganska cremefärgad, men jag har väldigt vita snickerier och det går fint. Jag gillar när inte allt är samma-lika, skall jag låta vara sagt också. Så den har en varm ullton, men jag gillar det :) // Karin

      Radera
  4. Superfint! Tror du att mattan skulle passa till en grå soffa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart!!! Allt passar ullvitt, och allt passar grått....
      :D
      // Karin

      Radera
  5. så fantastiskt fint och harmoniskt rum, önskar dig en fin sommar och tack för all härlig inspiration! /Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin, ett sent svar, men stort och varmt tack. Hade en fin sommar :)

      Radera