torsdag 29 september 2016

MINA DÖTTRARS RUM 2.0 - MOODBOARD REVISITED




Hej torsdag! Idag har jag så mycket inspiration i huvudet efter gårdagens runda hos leverantörer och butiker - aaahhhh! alla dessa fina nyanser. Textilkvaliteter! Blir galen. Ibland får jag inspiration-overload vilket först resulterar i en frustration och fan-allt-är-fel-känsla när jag kommer hem. Sedan börjar jag kunna sortera vad det var jag gillade av det jag fått inspiration ifrån, och vad jag faktiskt måste uppdatera hemma. Byta eller måla om. Hemmet är ju en levande process, och för att kunna trivas lever stilen lite med tiden. Men - och här vill jag vara VÄLDIGT tydlig - jag inreder inte trendigt utan siktar på att ha många val som jag trivs med länge och väl. Icke desto mindre finns det även hos mig (hahaha, oh, absolut hos mig, oh jag skomakarens barn....) detaljer hemma som stör mig och som blir/ har blivit fel. Antingen blev de fel från början, eller så har de blivit fel med tiden för att andra inredningsgrepp runt om har gått i annan riktning. Flickornas rum är skomakarens barn's barn, det är inte klokt. Äldre tjejen (11 år) ville absolut ha sin älskade matta kvar (mmm, bra köp, äkta matta som hållt i många år, mjuk, ull, osv), och hon ville även ha en blå toile de juoy. En oerhört vacker sådan tapet sattes upp. Båda vackra, men toilen och mattan tillsammans är så röriga ihop att jag har aldrig varit riktigt nöjd. Och flickebarnet själv har flyttat ut och intagit ett sobert enfärgat ljusblått rum på vinden, så jag tror eventuellt att hon själv tycker det är lite rörigt...... Så, kill your darlings. Hennes tapet skall få stryka på foten, för att kunna ha mattan kvar.




Första moodboardet till vänster. Lite som rummet ser ut idag. Moodboard 2.0 för samma rum till höger. Jag tycker själv att rummet går från ganska rörigt till sobert lugnt och snyggt, med ganska enkla medel! Resultatet hoppas jag är sobert och lugnt, men fortfarande barn-fint och inte vuxet.
- måla väggarna dovt rosa (hittade så många beige-rosa blommor i mattan, det blir toppen!) 
- eventuellt ha en rosa bit toile någonstans om dottern insisterar (inuti hyllväggen bra plats)
- ny lampa i frostat munblåst glas (andTradition)
- nya kuddar. 
- sängen målas om från vit till grå
- stolen går målas om från brun till svart med oblekt linnetyg
 - fönstret (som inte fått gardiner än) får grå linnegardin istället för den tänkta vita

Moodboard 2.0 visat och godkänt av dottern. När kan jag börja?




Och flickebarn nr 2 (8 år) får sig en dos av sleven. Matchande rum (de ligger så att man ser in i båda samtidigt) men med egna färger. Bort med vita pärlspontsväggen (den är för shabby chic aaaaarrrrgggghhhhh!) och måla om den i pärlgrått. Sängen och skrivbordet är redan grå liknande de på bilden. Hon får samma lampa som syrran i frostat glas, lite nya kuddar i sängen och måla om stolen. Mattan - som är hennes sedan hon var bebis - kan stanna. Även hon älskar sin äkta mjuka ullmatta, och jag tycker rummets identitet ligger lite i just den. Voila. Wohoo, så glad att jag lyckats kanalisera om lite inspiration i konkreta to-dos utan att falla i frustrations-pölen i vanlig ordning :)



Bild / moodboards studio karin





1 kommentar:

  1. Dette var fantastisk inspirerende! Tusen takk! Gøy å følge resonnementet bak moodboard'et. Hilsen fra Norge

    SvaraRadera