torsdag 6 februari 2014

MODERNA BADRUM - BÅDE FÖR NYBYGGT OCH SEKELSKIFTE



Moderna badrum är det svårt att hitta fina bilder på. Minimalistiska badrum är nästan ett skällsord då det mest blir bilder på vitt kakel och plastiga kantiga kommoder med akrylhandfat, om man surfar hos gängse badrumsleverantörer. Men med lite fantasi - och riktigt schyssta materialval kan det bli riktigt spännande och snyggt - trots att det är modern minimalistiskt. Hemligheten är materialvalen. Som äkta sten som genast bjuder på pondus, eller riktigt vackra kakelplattor, och armaturen direkt ur vägg, är några av de små men icke desto mindre viktiga detaljer om man vill göra ett minimalistiskt (nästan skällsord, jag vet) modernt badrum. Less is more är något av det svåraste att få till, så att det inte bara ser tomt ut. Men Made a Mano bjussar på riktigt fina badrum som de gjort, alla visar de i sin katalog här. Bilderna idag är lånade där. Inspiration är gratis. Så, sparsmakat och modernt med med tyngd och känsla i badrummet visar jag idag. Ovan sirlig armatur i mässing direkt från vit vägg. Grym detalj. Och kargt grovt stenhandfat i kontrast. Lovely.




Kaxig svart dusch, med lavasten i asymmetriska former. Mer mässing, som den lyxiga dusch-"svampen" i taket. 







Flera av deras projekt har det runda stenhandfatet och mässingskran. Här i kombination med en mer utsmyckad klinkerplatta för golv. Märk vad den mönstrade plattan gör för den strikta miljön, mönstret mjukar upp den. Toppbetyg för den snygga skiljeväggen till dusch, även den med mässingsbeslag.




Och så mer modernt i tappning kantigt och vit metall. Armaturer från vägg igen, och dubbelhandfat. Moderna badrum passar så klart i moderna hus, funkis och framåt. Men om man har sekelskifte (jag menar slarvigt 10-20-30-tal när jag säger så) - kan man ha moderna badrum då om man gillar det? Ja visst kan du det. Men den äldre arkitekturen har ofta en mycket fin tyngd, hantverkskänsla, fina materialval, så det som blir krock är inte modernt snitt utan modern avsaknad av genuina material med tyngd och känsla. Jag menar så här; att välja bara vitt blankt kakel och fusksten och plastlaminatskåp tillsammans med ett badrumsskåp med fulspegel och infälld belysning - då kommer det att rimma ganska dåligt med sekelskifteshuset. Så, man får då hitta en gemensam ton i materialvalen istället för formen. Välj genuinitet som sten, marmor, mässing, riktiga armaturer istället för infällda spotar i spegel. Typ som alla bilderna ovan, de skulle kunna vara i både moderna och äldre hus. Man anar faktiskt spröjsfönster i någon av bilderna. 



Bild Made a Mano

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Tänkte fråga dig om råd angående inredning i vardagsrum. Jag har just nu en rad stringhyllor i svart och valnöt på en vägg i vardagsrummet som jag haft ett bra tag. Jag vill ha vitt istället för valnöt och svart och sen gillar jag inte att de tar upp hela väggen då mitt kombinerade vardagsrum/kök inte är vidare stort och jag upplever det som för plottrigt. Jag tänkte köpa Ikeas Metod köksskåp (de som är rätt låga) och sätta upp en bit över golvet i ca 3m och sedan ha tv:n där på. För att sedan få lite förvaring ändå vill jag ha en vit bokhylla bredvid men kan inte hitta någon som passar de lite modernt högglans vita vägghängda sideboardsen (som skåpen blir). Har du några tips? Känns så tråkigt och felmatchat men en helt vanlig vit Billy bokhylla brevid.

    SvaraRadera
  2. Vilka fina inspirationsbilder! Åh så snyggt! Tack Karin för dem. Ja, helt enig - toppbetyg för den snygga skiljeväggen till duschen och fina mässingsdetaljer! In till mitt moodboard inför framtida badrumsrenoveringen :).

    SvaraRadera
  3. Tack själv, härligt att bilderna till och med kvalade in i din framtida badrumsinspiration! De är supersnygga, lycka till med den renoveringen när den nu kommer :)
    Karin

    SvaraRadera