måndag 26 augusti 2013

SNYGG FONDVÄGG AV TAVLOR - ATT SKAPA EN TAVELVÄGG




Jag fick en fråga om fondvägg, eller fondtapet egentligen. Läsaren som inredde hemma hade mycket vitt och tvekade inför fondtapet för att det kändes ute. Ja, ute eller inte avgör du, ditt hem är ditt hem. Men visst, fondtapet känns lite gjort och daterat nuförtiden, och jag skulle i så fall tapetsera hela rummet hellre. Men, inte alla rum gör sig bra med mönster på alla väggar, det blir ibland rörigt mot bokhyllor eller fönsterväggar etc. I det vardagsrum som du skall inreda skulle jag istället skapa en fondvägg med andra medel, med bilder och tavlor. Lättare att göra själv, och med många bilder och tavlor så skapar du - just det - en fondvägg ändå. En uppdaterad sådan. Som är lätt att ändra. Ändra bilderna och du ändrar atmosfären i rummet. Bara svartvita foton och blyertsteckningar? Eller massa kulörta tapetprover i ramarna? Eller oljemålningar för en klassisk look. Eller modern konst för en modern dito. Ja, bara fantasin sätter gränser och du kan alltid hänga om. Välj också ett tema på dina ramar. Bara svart. Eller bara vitt. Eller ett raster av svart-vitt-guld-och-silver som ovan. (Love it!) Bara träramar. Eller bara som du vill blandat. Ja, du förstår. Fondvägg med tavlor istället för fondtapet alltså :) Denna finfina tavelvägg kommer från våningen jag visade här.




Eg får man inte visa bilder ur magasin, men här är ett kornigt snapshot som jag har sparat för att inspirera mig själv när jag sätter upp tavelväggen i tv-rummet. Tagen ur favorittidningen RUM ID som visar hemma hos reportage hos Day Home grundaren. Lovely lovely är den väggen. Ganska lik den översta tavelväggen också, med en färgskala i svart-vitt-trä-guld och monokroma motiv (svartvita foton och blyerts...). Den yttre formen kan vara helt symmetrisk med alla tavlor i en rektangel. Eller helt osymmetrisk och hänga som den vill, då får du basera tyngden runt ett par större tavlor i mitten och mindre runtom. Eller så gör du som i dessa två exempel, man hänger utifrån att den undre linjen är rak och så "staplar" man upp tavlorna på väggen ovanför den linjen. De större på nedre raden så att de kommer i bra ögonhöjd. Lycka till!



Bild 1 Oscar properties, 2 Rum ID

3 kommentarer:

  1. Tusen tack!
    Mvh Sara

    SvaraRadera
  2. Jodå, du får visa bilder ur magasin i din blogg om det tydligt framgår att bilderna är just, fotograferade magasin. Det du däremot INTE får göra är att använda bilder du hittat på nätet utan upphovsrättsinnehavarens godkännande. Det hjälper tyvärr inte att du anger källan eller fotografens namn... Lagbrott!

    I min tidiga bloggkarriär (många år sedan) blev jag vid två tillfällen kontaktad av irriterade fotografer som undrade om jag hade någon aning om vad upphovsrätten innebar (detta trots att jag tyckte att jag gjorde rätt som uppgav både källa och fotografens namn). Nu bloggar jag för en tidning och har stränga förhållningsorder kring just detta, just med tanke på de dryga skadeståndskrav tidningen är livrädd för.

    Liten reflektion bara. Läser din blogg då och då och tycker att du är duktig!

    Med vänlig hälsning
    Helena

    SvaraRadera
  3. Hej Helena, ja det är tricky det där, man seglar med svajig båt kring och länkar och lånar och hoppas man gör rätt :) Jag försöker vara noga, men ok då vet jag att man kan fota ur magasin om man uppger källan! Tack för din kommentar :)
    Mvh Karin

    SvaraRadera