fredag 22 april 2016

EN ÖVERDOS I BUXBOM - INSPIRATION OCH KOMBINATIONER



Hej fredag! Åh, du ljuva stundande aprilhelg! Jag fullkomligt älskar aprilhelgerna. Det är då jag sätter fart i trädgården och planerar och funderar och följer upp projekten jag har påbörjat. De har inte vuxit något sedan i höstas så klart, men nu gödslar jag med hönsgödsel och vattnar. Ja, nu har det ju ösregnat i natt tack och lov, men trädgårdsmästar-Marie här i studion har lärt mig att det är ganska torrt i april och rabatterna behöver vattnas mer än man tror för att ge dem lite skjuts i starten. Jag konstlar inte så mycket på trädgårdens framsida, utan jag kör riktiga klassiker som passar sekelskiftesträdgården; buxbom, lavendel och så drömmer jag om stora vita hortensiabuskar. Inte hortensia i kruka, utan frodiga stora buskar! Favoritbilden just nu är den ovan (från pinterest). Älskar allt där. Om jag kunde ta allt i bilden ovan och copy paste in i trädgården hade jag varit lycklig - stora strama buxbomsbollar, buxboms-kanthäckar, stora uppvuxna lavendel och inte minst havet av buskhortensia i vitt! Men jag kommer dit nån gång tänker jag. Jag älskar buxbom, av många anledningar; för att det är vintergrönt, för att det är snyggt som lågt och stramt och kantigt, för att det är snyggt som runt, för att det är mörkgrönt och skapar nyansskillnader, för att det är en klassisk växt som passar sekelskiftesträdgården... ja. Det mesta.




(INTE mitt hem på bilden...) På min framsida har jag anlagt en stor och bred grusgång, och nedfälld i den är en buxbomskantad rabatt på gång. Det pågående jobbet och planeringen har jag visat här, och senast det figurerade i bloggen såg det ut så här. Och målbild skulle kunna representeras av ovan; innanför buxbomskanten skulle jag vilja ha vita frodiga buskar. Och jag gillar kombinationen i bilden ovan, alla möjliga sorters nyanser binds ihop tjusigt av den runda formen.





Strama buxbomskanter med stora bollar och urnor nedstuckna i grönskan.


Den här trädgårdsplaneringen gjorde jag förra året (före och efter syns här), och som synes har jag planerat friskt med strama linjer (buxbomshäckar och större ligusterhäckar) och buxbomsbollar. Och en S-svängd mjuk lavendelhäck. Jag vet att många suckar och tycker old news om lavendelhäckar. Men det är precis det som är tricket med att få det snyggt ibland, att inte återuppfinna hjulet och inte konstla så mycket. Jag tycker att i en uppvuxen hundraårsgammal sekelskiftesträdgård hör en lavendelhäck helt naturligt hemma, trend eller icke. Med lite stora buxbomsbollar....




.....så här.




Nyansskillnader är alltid effektfullt. Här har de snygga mörkgröna buxbomsbollarna fått kontrast av en bädd med lammöron. Lovely. 




Strama buxbomsbollar i kombination med lösa lummiga bollar. Vackert i "rytmbytet" i både storlek och stramhet i främre och bakre raden - för att uttrycka mig arkitektoniskt i avsaknad av kunskap och själva växterna... Ja, jag närmar mig ju nästan trädgården matematiskt när jag tänker så, men det är formerna och dess proportioner och just rytmer som intresserar mig när det kommer till trädgård. Ja det var helgens buxbomsöverdos. Och nej, jag har inte fått buxbomssjukan än, och ja jag har en 30 år gammal buxbomshäck i trädgården, så den har nog klarat sig. Ta i trä. Trevlig fredag!



Bilder pinterest



3 kommentarer:

  1. Åh sån fin inspiration. Tack. Ett inlägg precis i min smak. Jag har alltid älskat buxbom som vi har i det sommarhus i Skåne jag spenderat alla mina somrar i och en rad med lavendelbuskar har jag drömt om sen jag såg en hos min au-pair familjs hus i södra England. Dessutom har jag på senare år sett tjusningen i hortensia! Trevlig helg, Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det fint! Det bor nog en liten engelsk trädgårdsfantast i ganska många av oss :))) Trevlig helg du med!

      Radera
  2. Superfint ! Jag sitter också och väntar på att få börja gräva ordentligt! Har färdig ritning till vår framsida där bl a en svängd lavendelhäck och buxbomsklot ingår :) Tipsa gärna om du vet någon som säljer prisvärda färdiga runda klot runt 50-60 cm !

    SvaraRadera