fredag 16 juni 2017

KÖK WORKSHOP FÖR JUGENDHUS





Hej fredag! Ett par finfina projekt löper på innan vi tar uppehåll för sommaren. Just denna vecka hann jag med ett blivande kök i en väldigt vacker jugendvilla. När jag ritar kök åt så gammalt som 1890-tal, vill jag gärna ta med hela arkitekturen och fasaden i konceptet. Det får gärna vara avskalat och med rena linjer i köket, och det kan vara ganska enkla profileringar utan franska profiler. En ganska enkel lucka liknande den på inspirationsbilden från Kvänum ovan. Till golv valde vi en klassisk - men uppdaterad blond nyans - på kalksten. Det blir beige luckor denna gång, och på kalkstensgolvet hamnar nog en enkel ullmatta i gåsögamönster under frukostbordet. I murstocken som löper i just detta kök blir det en enkel, stram öppen spis som kan synas både från arbetsköket och frukostbord. Jag väljer bort moderna material som betongplattor för golv, eller alltför stora plattor ("för" modernt) för när man har en så gammal fasad som 1890-tal och trefärgad färgställning utvändigt. Den känslan som ett sådant hus förmedlar; då förväntar man sig att det drar åt det klassiska inne. Jag är övertygad att väljer man alltför modernt och trendigt "nu", då har man tröttnat om fem år och det stämmer varken med huset själv, eller det trendiga "nu" man befinner sig i då. och det blir daterat. Så, ganska klassiska materialval gör jag för sådana här gamla pärlor, och för att hålla det nutid och "modernt" håller jag själva designen stramt och uppdaterat genom att rita köket med långa svepande linjer, högskåp infällda i väggar och ha bänkskåpsrader utan överskåp, en luftig fräsch känsla. Snapshot från workshop i kollaget idag, och med det tar jag helg.



Bild inspirationsbild Kvänum, öppen spis pinterest, materialkollage studiokarin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar