onsdag 28 januari 2015

KÖKSÖ I KONSTRASTENS TECKEN





I en del projekt jag har hållit på med, behövs en köksö. Och det är inte alltid som en köksö behöver vara identisk med köksinteriören runt om. I ett stilstatement kan köksön mycket väl vara en udda pjäs, som sticker ut som en möbel, och förstärker den känslan man vill ha. I exemplet ovan är det en stilstram omgivning som fått en kontrasterande gammal pjäs som köksö. Suveränt läckert är det stilbrottet tycker jag. (Kunde jag klicka copy paste hade jag gjort det bums, och denna pjäs hade jag landat här.)




Och här är ett exempel på tvärtom, en interiör som är mustig och väldigt närvarande (svarta spröjs, tunga texturerade väggar) får en stram och modern köksö. En köksö i stil som är "barely there", bara raka moderna aluminiumluckor utan krull, rätt och slätt. Det enkla i köksön poängterar fönstren och väggarna desto mer.




De två första exemplen kräver sina storlekar på kök, för att få plats med de stora köksöarna. Men man kan även avvika i stil med en mindre köksö. Som här, i detta Kvänumkök har man helt enkelt ställt in ett bord i arbetshöjd. (Mindre sådana "slaktarbord" finns ju på stora möbelvaruhuset t e x). Ett slagbord, eller en långbank eller vad som helst fungerar eg som köksö. Mycket bra tips om man dessutom bara vill känna på om man skall ha en köksö eller ej. Förutsatt att inte spis eller vatten placeras i köksön, så kan den ju utelämnas och byggas i en annan fas, om man bygger nytt.



Bild 1 pinterest, 2 här, 3 Kvänum

1 kommentar:

  1. Riktigt snyggt! Speciellt den översta! Önskar jag hade plats för en köksö! :-)

    Kram Malin

    SvaraRadera