söndag 13 juli 2014

ATT BYGGA MITT PLANKBORD



Hej! Ett poppis inlägg och förfrågan har varit plankbordet jag byggde till altanen förra året. Så här kommer det igen! Stort grovt plankbord på 3 m och ca 1 m brett, voila.



Detta är vad du behöver. Samt grova vinkeljärn, se nedan.




Jag lät såga till allt på byggvaruhandeln så var det lätt att bära hem och färdigt att skruva ihop. Samt dessa grova plank hade jag nog inte kunnat såga för hand... Fem st grova plank, ca 45 mm tjocka och ca 20 mm breda sågades till i 3 meterslängder. Jag tog med en tunnare planka att ha som "band" under bordsskivan, som höll ihop alla bordsplank. Dra in vardera band ca 30 cm från bordskantens kortsida, och så det tredje bandet i mitten. Skruva fast tre skruvar (i triangelform) i varje planka så skapar man hållfasthet.




Benen lät jag också sågas till, 5 st ben i höjden 70 cm. Dimension ca 70 x 70 mm. Ett för varje hörn samt ett femte ben i mitten. Och så tog jag med massa skruvar och - alldeles för små - vinkeljärn. Skaffa mycket grövre än dessa! Jag frågade och allt, och ändå blev det lite för mjäkiga vinkeljärn och mitt bord svajar lite. Skall ändra dem vid tillfälle.




Ställ benen mot banden, och fäst med fyra vinkeljärn, ett på varje sida. Som sagt, det är här det lönar sig att välja grövre än vad jag gjorde.




Och sen är bordet klart! Det tar ca en halv dag att göra, och vi är så nöjda med det. Jag har laserat bordet ett lager med lasyr bruten i NCS 2502-Y för att få det lite silvergrått. Stolarna har blivit grå av sig själva efter en sommar, på översta bilden.

18 kommentarer:

  1. Stort och rejält... och jättefint! Där får ni plats många!
    Fin sommar på dig!

    SvaraRadera
  2. Så vackert det är!!!
    och så roligt att ha gjort själv :)

    SvaraRadera
  3. Hur förvarar du bordet om vintern? Antar du inte använt impregnerat virke? Tack för all inspiration du ger, toppen i semestertider

    //Jennt

    SvaraRadera
  4. Tack för det! // Camilla

    SvaraRadera
  5. Irene, fin sommar på dig med! :)
    Tack, kul att ni gillar det. Jag har haft bordet stående där det står på vintern, det har ju varit en mycket mild vinter i år och lite snö. Ingen snö vad jag minns... Men om det blir mycket snö och bordet står blött och begravt i snö kommande vinter skall jag fundera ut något bra. Ev förvara det på sidan, liggande med presenning mot bakre fasaden för att hålla det torrt och varmt.
    mvh Karin

    SvaraRadera
  6. Vilket fint bord, precis ett sånt vi tänkt bygga! Måste fråga var du fått tag i lasyr med just den kulören?
    Hälsningar Tove

    SvaraRadera
  7. Hej, som det står i texten är nyansen NCS 2502-Y, och det kan alla färgbutiker blanda. Kommer inte ihåg om jag hade Jotun, Nordsjö eller Alcro, men färgkoden är jag säker på! Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag lät blanda till en burk med NCS 2502-Y och det blev en betydligt ljusare nyans än din. Kan du ha misstagit dig på något sätt?
      / Mattias

      Radera
  8. Detta måste jag bygga!
    Hur högt är det?

    SvaraRadera
  9. Såg nu att du skrivit ut att benen är 70cm ;)
    Tack!

    SvaraRadera
  10. Hej!
    Jag lät blanda till en burk med NCS 2502-Y och det blev en betydligt ljusare nyans än din. Kan du ha misstagit dig på färgkoden på något sätt?
    // Mattias

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jodå, det är 2502-Y. Men när bordet var nylaserat var det ljusare. På översta bilden har det gått en hel sommar och bordet hade mörkat till sig i och med att träet - så klart - inte är lika ljust och nytt.

      Karin

      Radera
  11. Vad har du använt för virke ?

    SvaraRadera
  12. Vad är det för virke, ser ut som oinpregnerat.

    SvaraRadera
  13. Gjorde ett liknande bord, tog mig 4 timmar inkklusive inköp. Mycket bra tipps och ideér på denna blogg. Hälsningar Bo Jansson Kolbäck.

    SvaraRadera
  14. Fint och en väldigt enkel konstruktion, ska göra nåt lknanda

    SvaraRadera
  15. Hej, hur har det här bordet hållit sig? Vi gjorde en liknande bordsskiva men vid utebruk så liksom buktade sig plankorna.

    SvaraRadera
  16. Hur klarar dom stolarna att stå ute?

    SvaraRadera