måndag 20 april 2015

SOLSIDAN GOES 60-TAL



Hej måndag! I helgen hade jag tänkt att visa detta objekt, men jag hann aldrig. Så det får bli bostadssurf på en måndag istället. Huset ifråga ligger på Solsidan i Saltsjöbaden (ja, som i TV-serien) och det är ett helt fantastiskt 60-talshus. Drömsnyggt renoverat och inrett kaxigt som få. Så; snygg interiör, snygg exteriör, tight koncept och utsikt som får en att tappa andan. Ja, jag måste visa er. Det var när jag såg denna bild ovan som jag insåg att detta hem är inte fotograferat hipp som haver heller. Varje bild är extremt vacker i sig, med perfekt ljus, närvaro och perfekt komposition. Men en liten fågel viskade i mitt öra att här bor en modefotograf, så han har säkert fotograferat sitt finfina hus själv. Lägg märke till stengolvet i matrummet som fortsätter ut på altanen. Ah!! Så snyggt. Lovar att denna kommer att dyka upp på många bloggar.




Ett hus med väl bevarad originalstil och känsla. Och det där stengolvet igen, i vinterträdgård a la 60-tal. Jonas Bohlins spot-skena "Kvist" i koppar i taket är mycket snygg mot det mörka taket.






Utsikten från matplatsen hade man ju kunnat leva med. Kök som är allt annat än vitt könlöst standardkök, utan ett mörkt fanérbeklätt kök som passar mycket bra i arkitekturen i övrigt.





Gillar den nästan omärkbara övergången från inne till ute. Matplats inne, som liksom smyger över i en matplats ute. Golvet som fortsätter likadant på båda sidor yttervägg hjälper till att göra den övergången "osynlig". Ett klassiskt arkitektdrag i den moderna arkitekturen, att låta inne och ute flyta ihop.






Sovrum och en-suite badrum i mörkt grått och mörkt träfaner. Snyggt sammanhållet mellan sovrum och badrum i exakt samma färger. Lite hotellsvitskänsla.




Kompositionen på bilden med hunden - ljuvlig. Och skateramp, det hade min lille son älskat. Utsikten hade jag älskat. Ja, det finns många bilder men jag kan inte visa alla, ni ser dem här (och hela annonsen här)



Bilder via hemnet/Wrede

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar