söndag 8 januari 2012

SÖNDAGSHUSVISNING I FANTASTISK LYXIG LANTGÅRD

Bild Bjurfors 


Jag letar ju hus, och surfar alldeles för mycket efter ett nytt hem :) Men till Vellinge ska jag inte flytta, även om detta hus får en att fundera. Jag gillar när ett hus fått ett koncept som är väl genomfört från början till slut. Det är detta hus. Varje ny del jag kommer till blir "oj! vilka fina lösningar!", "nämen, titta där" och "gud så häftigt"... Nyrenoverat hus men man har lyckats med en skön vintage känsla, använt rå spont i tak och i vissa fondväggar. Själva fasaden och husets arkitektur ser ut att vara en härlig gammal gård i rött tegel. Häng med på en låååång husvisning :) Ovan matrummet och köksdelen med gångbron mellan vuxen- och barnsovrummen ovanför.




Vitt vitt, grått, lite svart och trärent. Och äkta mattor. Är ju lite svag för det. Läder och ved bidrar till den patinerade känslan.





I husets mitt en öppen spis som kan avnjutas från båda håll. Och en vedstapel som heter duga!





I köket snygg svart granit mot vita luckor. Och det snyggaste stallfönstret, oj oj sån karaktär! Gillar när man tar sig tid att spara en speciell detalj - som ett gammalt stallfönster - och gör sig besväret att bygga in det!



Allrum innanför pooldeck (ja så klart).




Ett orangeri med uppvärmt golv. Som ett extra vardagsrum i trädgården alltså. Mysigt klätt med hudar, fällar och stoppade fåtöljer.




Och så den gamla gården, i gammal underbar "engelsk-tullhus-stil" i rött tegel.



Frukosthörnan med trappan upp till sovavdelningarna...



Och uppe, sjukt coola bryggan mellan föräldrar och barnens rum, inunder sponttaket. Med en karusellhäst, lite laid back häftigt placerad i skymundan här inunder taknocken.




Båda barnrummen har fått skön lantlig/ vintagekänsla med platsbyggda sängar i spont, med förvaring och skåp i kattvindsutrymmet och inunder sängen. Lägg märke till beslagen (gångjärnen och haspen) som valts ut med öga för detaljer så att det passar i stil!




Ofta tycker jag att lutande tak ger mig klaustrofobi när jag ser det i husvisningar... Men är nocken så hög som här är det ju ingen fara alls. (...på taket he he) Föräldrasovrummet med snygg avställningsbänk vid fotgaveln. Skulle behöva en sån till alla kuddarna på natten istället för att låta dem flyta runt på golvet.. :)






Och slutligen det snygga moderna badrummet. Med platsgjutet badkar och långa svepande moderna linjer. Och walk-in closet intill. Ja, skulle jag bo på landet kunde det gärna bli så här :)



5 kommentarer:

  1. Halleluja vad fint :)
    Det enda som inte riktigt föll mig i smaken var frukosthörnan, resten hade jag kunna "leva" med ;)
    Verkligen en gård som heter duga.

    SvaraRadera
  2. Håller med, den var lite... brokig? Det var mest trappan jag ville visa där på den bilden.

    japp, kan leva så. Och vad sägs om att den är över 400 kvm :))))))

    SvaraRadera
  3. Huset var med i Sköna Hem för ett par år sedan: http://www.skonahem.com/inspiration/Inspirerandehem/nya-tider-for-skanegarden/

    Roligt att se hur man ändrat inredningen.

    Mvh Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt det var att få se fler bilder från denna fantastiska gård! Tack!

      Hälsningar Linda
      alltochelleringet.blogspot.com

      Radera
  4. Tack för info, man kunde ju gissa att en så fin interiör visats någonstans förut! :)

    SvaraRadera