onsdag 7 maj 2014

KUNDUPPDRAG KLASSISKT BADRUM MED MODERN TOUCH




Hej! Denna vecka har jag färdigställt ritningar och moodboard för ett badrum för en paradvåning i sekelskiftesstil. Och då snöar man in lite på detaljerna... Inspirationsstarten och utgångspunkten som jag tog fram som utgångspunkt för uppdraget blev denna bild på ett badrum (från pinterest). Även i badrummet som jag har ritat så möts man av ett fristående badkar på motstående vägg, och jag har ritat in en stor tvättkommod liknande den på bilden - men jag har använt IKEA-skåpslösningar! Vanliga Metod, och så får snickarna göra utanpåliggande golvsockel istället för indragen kökssockel under stommarna. Täcksidor och träluckor till det, och ovanpå alltihop en carraraskiva med nedsänkt handfat. Om och när golvsockeln blir tråkig av vatten, så byts den bara ut. En liten golvlist bryter man så lätt bort och ersätter med en ny. Troligen tar det ändå flera år tills man upplever att den behöver bytas. Och vinsten man gör är att man har färdiga stommar att fylla med hyllor och lådor. Allt är i ritningsform just nu, och jag skulle så gärna se slutresultatet hos kunden redan :) Väggarna i mitt projekt blir rektangulärt kakel i halvförband, men upp till tak. Och golvet blir inte detta mönstrade utan ett mer klassiskt...




......marmorgolv. Så denna bild (pinterest) motsvarar mer färgsättningen i badrummet faktiskt. 




Mina ritningar (med inspirationsbild) på badrummet ifråga.




Specifikationen för badrummet är ju lång och gedigen, det blir ju en del val i badrum. Tvättställ, armaturer både blandare och lampor, spegel, pappershållare och smådetaljer. Många bilder blir det. Men jag väljer ut några tongivande för detta badrum, utöver själva tvättkommoden som är som en köpmandisk. Badkaret som jag har jag valt åt kunden är i gjutjärn och emalj, fantastisk kvalitet. Det har supernätta mått och får plats i mindre badrum, det är knappt 1600 mm långt och 700 mm brett. Badkaret heter Original och kommer från Hafa (info här). Nyfiken på det för egen del också faktiskt :)




Och så handdukstork. Åh det är både tråkigt och svårt att hitta snygg och de är dyra. Men denna har i alla fall lite attityd, vill se ut som något som skulle passa i äldre sekelskiftesbadrum av modernt snitt. Denna hittade jag också hos Hafa, info här. Ja, det var badrum idag alltså. Nu skall jag huvudstupa in i nästa projekt vänner!




Bild 1-2 pinterest, 3 ritning studio karin, 4 Hafa, 5 Hafa


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar