tisdag 28 april 2015

RITAR PERGOLA AV MODERNT SNITT PÅ GAMMALT SÄTT



Hej måndag, tisdag, onsdag - vad är det för dag? Efter att ha varit utan dator i en och en halv vecka (hårddiskkrasch) så är jag lite lätt förvirrad jobbmässigt, men äntligen åter i cybern. Känns bra. I veckan ritade jag en pergola åt en kund, och det var bara att hala fram genomskinligt arkitekt-ritpapper, skallinjal och penna och handjaga ett par detaljskisser i skala 1:1. Ingen dator = inget CADprogram. Men det var roligt, som att vara arkitektstudent på 90-talet igen. Pergolan ifråga skall vara modern, till en senfunkishus (60-tal) och skall se ut lite som ovan fast med bredare dimensioner. Bild från Elle Deco Italia. Tror att så tunna balkar som på bilden skulle svaja och böjas i vårt fuktiga klimat. Men med inspirationen från rätt look ovan, och med lite kraftigare dimensioner, är jag nöjd med resultatet! 




Så här såg det ut i veckan på mitt bord. Skallinjal och ritpapper, rita detaljer i skala 1:1, skiss och doft av tusch... Framförallt detaljen att ribborna inte skall synas ovanpå pergolans takram, utan att pergolan är en jämn kub, jobbade jag länge med. Skall bli kul att se när den byggts. Men nu är jag återförenad med mitt CADprogram! Och er :)



Bild 1 Elle Deco Italia, 2 studio karin


PS En hel inspirationskavalkad av 20 olika pergola/stilar visar jag på Hus & Hem bloggen här idag.


1 kommentar:

  1. Vi funderar på armeringsjärn-konstruktion men tycker inte rostgrejen passar vårt moderna hus, vad finns för alternativ?

    SvaraRadera