onsdag 29 april 2015

SÅ VAR DET DET HÄR MED UTEKÖK



Nu nalkas maj. Uteliv! För vintern rasar ut bland våra fjällar i morgon, ni vet. Jag längtar efter utelivet och drömmer om ett passande utekök. Men jag hittar inte en enda bild på ett utekök som skulle kunna passa mitt gula hus. Jag hittar drivor av bilder på utekök som passar vid min lilla stuga på skärgårdsön (spartanskt utekök och bohemstökigt med öppna hyllor och glasflaskor med blommor i och hyllor med kryddväxter). Och bilder på kök om jag hade en hästranch i Texas (byggt i sten). Eller om jag hade ett modernt hus (svart stramt och minimalistiskt med infällda cederträdetaljer). Men för ett sekelskifteshus som inte är landetgulligt utan lite mer grosshandlarvilla-med-trädgårdstomt...nix. Hittar inget. Denna lilla kökskommod är det närmaste jag kommer. Möjligen om jag kunde dra ut möbeln så den blev 3 meter lång. Kanske kan jag bygga ett sådant utekök utmed en fasad på baksidan, med trä som blir silvergrått som den hundraåriga grundens puts, och ovanpå en stenskiva typ kalksten. Jag har redan en smal sådan barbänk just nu som jag gör barnens våfflor på vid vackert väder. Men det tål att tas i lite snart. Med vattenkran och plats för grill. Och lite snygga backar för köksprylar. Vi får se var det landar. Om det landar. Bild ovan från Skagerak.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar