fredag 29 maj 2015

EN LJUVLIG PRALIN - SEKELSKIFTESVÅNING I PERFEKT VINTAGE MODERN MIX



Hej fredag! Stjärnor i ögonen, adrenalinpirr i magen och en lång suck av aaaaaa-varför-är-jag-aldrig-klar-hemma-med-renoveringen får jag när jag ser färdiginredda/ färdigrenoverade hem som detta. Det andas ett lugn som vi som står med puts upp till hakan och stirrar på rivna tapeter bara kan drömma om. Fabrique-Lotta (som vi så käckt säger här på studion ;) ), grundaren till (13 st) bagerierna Fabrique, visar sitt fantastiska hem i Metro idag. Tänk vad härligt att det finns sådana här höga paneler kvar i många av Stockholms innerstadslägenheter. Till och med takdekoren har fått vara kvar. Alltför många kulturskatter som dessa har ju gått renoveringsdöden till mötes och slitits ned till förmån för att nyinstallera platt i det gamla skalet under tidigare decennium. Idag är det populärt att vårda skatterna igen. Och här har man tagit sig mödan att installera ett handbyggt träkök som andas ikapp med de intakta panelerna, kakelugnarna och takdekoren. Matplatsen påminner om det jag själv brinner för, moderna Eames-stolar med ett träbord som bryter mot de klassiska väggpanelerna så att man ser att det är eklektisk samtid. Love it.





Väldigt moderna möbler och armaturer, som balanserar upp den oerhört klassiska arkitekturen.




Mmm, fint va? Det blir dagens fredagspasteller, och med de önskar jag er ett trevligt avslut på veckan! Hela artikeln och fler bilder ser du här.



Bild via Metro/ fotograf Jesper Florbrandt








1 kommentar:

  1. Vackrare och mer smakfull lägenhet är svårt att hitta, jag skulle kunna flytta in och ta över direkt <3

    SvaraRadera