onsdag 20 maj 2015

TANKAR OM MIN TRÄDGÅRDSENTRÉ



Hej torsdag! Är det så att det snart är helg igen, tror bestämt det blir en trädgårdshelg igen. Jag drömmer om att få till framsidans entré (i år igen) och att låta lägga gammalt tegel som marksten och poängtera att här går man in till en trädgård. Välkommen till huset. Idag slinker man bara in på en garageuppfart och hamnar på en grusgång och så går man vidare till dörren. Nej, jag vill ha en välkomnande resa från gatan till dörren. Lavendelhäcken är redan på plats, sedan förra året och den tar sig finfint. Nu hoppas jag få till ett par riktigt stora buxbomsbollar (eller japansk variant, det är ju visst något med buxbomsvirus och ingen försäljning av sådana längre) vid entrén. Stor som ovan (bild från pinterest, inte min infart).




Marktegel, gärna i fiskbensläggning, och två stora klot står på agendan.





Vackert att möta upp med lite rundlar runt altanen också. Alla bilder från pinterest.


Bild pinterest


4 kommentarer:

  1. Jag har testat att sätta både idegransklot och klot av japansk järnek, ilex crenata, i min trädgård. Järneken är mer lik buxbom i blad och färg, idegranskloten är mörkare i färgen. Tycker dock att bägge är riktigt fina och bra alternativ till buxbom. Om du vill se bilder av dem i min trädgård kan du kika in på min blogg, www.arkitektenstradgard.se. Tack för en inspirerande blogg! Kram/Anna landskapsarkitekt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anna, tack för det, med "japansk variant" sökte jag nog just ordet för japansk järnek. Glömmer alltid vad den heter. Har ett litet sådant klot hemma, och tycker den är jättefin! Och så ska det bli idegranshäck också, kanske ha ett par bollar vid den då i idegran. Tack för kommentaren :) // Karin

      Radera
  2. Låter som en helt underbar plan! Buxbom och lavendel är ju en fantastisk kombo!

    SvaraRadera
  3. Hej! Tack för en inspirerande blogg med många tips.
    Här kommer ett tillbaka från en annan bra blogg jag följer: http://www.almbacken.se/search/label/Ligusterklot?m=0

    /Mikaela

    SvaraRadera