tisdag 27 oktober 2015

SNYGGA BORDSLAMPOR MED DET LILLA EXTRA


 

Hej i mörkret! Nu har det minsann blivit vintertid, och det får en ju alltid att reagera på att det blir mörkt fort i hörnen hemma. Jag letar själv armaturer både till tak och fönster och bord och golv, för på nåt sätt verkar det som att alla lampor ... är för få helt plötsligt. Om man redan har några armaturer som "tar för sig", kanske en golvlampa med metallskärm och någon fönsterarmatur med vit textilskärm, jag hur skall man fortsätta? Ja, om man plockar upp materialet i armaturen om och om igen, så får man ihop den sk röda tråden. Exempelvis om man har en bordslampa med vit fot och vit textilskärm, kan man gifta ihop den med en golvarmatur någon annanstans i rummet som har en mässingsfot och vit textilskärm. Är det inte skärmen kan det vara färgen i själva armaturen som går igen, som svart. Här hemma har mina armaturer mässing (ofta i kombination med svart) som minsta gemensamma nämnare. Och jag har både textilskärmar och metallskärmar blandat. Så skulle jag fortsätta med en diskret bordsarmatur för ett mörkt hörn (sidobord vid en soffa eller i en fönsterbräda) så skulle jag ta en ganska diskret glasglob med mässing för att få ihop det med det övriga. Här kommer ett gäng kandidater till sådana positioner. Ovan storfavorit för tillfället, Flos IC T1 Low.




En annan favorit, skulle gärna ha 2-3 utmed fönsterbrädorna i burspråket, är And Tradition's Marble light table.


Flos copycat.



Klassiskt söta Nimbus från Rubn.




Och Dome Light från Ebb and Flow. Ett gäng sköna lampor att välja bland. Go'kväll på er kära vänner.

PS Alla armaturer finner du i välsorterade nätbutiker som här, här och här.



Bilder via artilleriet/ lännamöbler/ olssongerthel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar