fredag 6 november 2015

FUNKIS OCH FÖNSTER



Hej! Ett finfint funkisprojekt jag håller på med får mig att fräscha upp kunskapen om denna ljuvliga arkitekturstil. 30-talsfunkis när den är som bäst, vit och kantig med ett magiskt öga för detaljer. Älskar det. Jag dyker naturligtvis in i inspirationsbilder och researchmaterial från trädgårdsstaden Södra Ängby (där jag bodde i många år när jag var yngre och älskade att promenera runt på hussafari). Just fasadritningen och huset ovan är dock inte Södra Ängby... (ritning och bild hittad här).




Jag ritar alltså just nu på en tillbyggnad, och denna skall få så mycket fönster som möjligt åt trädgårdssidan som har en vidunderlig utsikt. Och det är den fönstersättningen som fått mig att gå ut på nätet och leta förlagor. En storfavorit är denna, 3-luftsfönster med överljus. Jag kikar också på detaljer som att takkonturen är högre på huvudbyggnaden än den takkonturen på utskjutande delar (som en tillbyggnad) som är mycket tunnare men i samma material; kopparplåt.





Mer inspiration. Ser både 2-luft och 3-luftsfönster och fönsterband, som det heter när många fönster löper i ett svep. Nu i Södra Ängby.



Mer Södra Ängby, överst ett nybyggt (!) hus från Villa Nordic. Och under en originalvilla, med utskjutande parti i träpanel. Ja, det var lite fönsterinspiration för min del, jag älskar att jag kan använda bloggen som mitt eget cyber minnesblock ibland! 



Bild 1-4 rävjägarn, 5-8 wikipedia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar