onsdag 11 januari 2017

EN FAVORIT I KLASSISK OCH MODERN MIX - STILFAVORIT FÖR MITT HEM



Hej det nya arbetsåret! Lite sent och lite mitt i veckan, men ändå, mitt nya arbetsår har dragit igång. Som alltid efter en semester hemifrån, dessutom i kombination med nya fräscha utvilade nyårs-/nystarts-ögon, så kommer jag hem och vill kasta in en handgranat i hemmet och börja om. Men det går ju inte. Troligtvis finns det en fungerande och helt ok påbörjad röd tråd i det vintertrötta hemmet, bakom julgransbarret på golvet och bortom de torra kransarna i fönstren. Jag börjar året med ett inlägg i inspirations-anda, med notiser till mig själv var jag ska hugga i här hemma... Inspirationen är ett hem som florerade på nätet redan i början av förra året. Den sammanfattar 2016 ganska väl med det grå och blå, mässing, snygga armaturer och det nakna trägolvet - men jag tycker samtidigt våningen har en klassisk tidlös elegans som jag skulle vilja ha hemma. Våningen är belägen i Paris, och bebos av två st inredningsdesigners. Sovrummet är favoriten, tar gärna copy paste på alltihop, men avstår Beni Ourain mattan (dels för att just den känns som en overdone trendgrej, men mest för att jag inte vill ha långhåriga mattor i sovrummet pga dammet de innehåller och en latent astma). Men annars, gärna allt. 





Badrummet är en riktig höjdare. Neutralt och barely there, med ytor som bara sveper runt i arkitekturen. Inget kitsch och frills. Lovely.




Köket är i samma stil som badrummet, väldigt modernt utan att dra iväg i en egen stil och störa det klassiska. Det är igen, barely there, som ett kärt uttryck löd när jag var arkitektstudent i England en gång i tidernas begynnelse.






Wegner-stolar är ju varken trendiga eller spännande längre, så här ett par år efter sin trendpik. Men jag skulle snarare vilja säga att de är ett par neutrala stil-klassiker som flyter med fint i vår samtid, och har varken trendfaktor eller ute-varning. De bara är. Dessutom snygga i de flesta miljöer.





Vardagsrum med snygga möbelval och väldigt spännande armaturer. handplockat med stilsäkert öga och stor plånbok.





En stor planta faller in på to-do-listans översta rad så här post-julgranen. Det blir så tomt i hörnet man hade skapat för det gröna barrträdet. Ett besök på trädgårdshallarna och vi får se vad jag hittar tror jag bestämt...




Stora fina speglar har letat sig tillbaka i mitt liv. Är för tillfället på jakt efter en stor till vardagsrummet, till ett sideboard. Skulle gärna få vara så här stor.





Snyggt inramad konst och armaturer, don't forget. 





Bild Felix Forest via Vogue

1 kommentar:

  1. Så fint! Kan också tänka mig i stort allt.

    Tips, stilren kvalitet. Tittade av en slump in på finska Elle, fann detta, nytt för mig som går i tankar om att göra om kök
    https://www.helsingo.com/se/

    SvaraRadera