torsdag 19 januari 2017

MITT BESÖK PÅ FORMEX 2017



Hej torsdag! Så har jag hunnit med ett besök på Formex, och tagit nya intryck. Härligt! Jag sorterar in bilder idag, med  både iakttagna trender, och personliga favoriter. Det är ibland svårt att avgöra om man ser en ny trend, igen, eller om det är den där trenden man såg/läste om häromåret som nu befästes och leverantörerna nu levererar det marknaden vill ha. Som grön marmor till exempel. Det har vi sett länge, då det axlade carrarans kungaplats häromåret. Men som nu fanns överallt. Grönt överhuvudtaget tycker jag var den starkaste trenden, om man skall prata trend överhuvudtaget. Grönt, grönt, grönt är skönt. Och beige och naturfärg är på g, efter gråa väggar kommer beige- och lattetrenden tillbaka. Jag målade både hallen och barnens allrum beige redan under förra året och känner mig riktigt nöjd. 


GRÖNT



Grönt är skönt. Så här efter ett helblått 2016 så tycks grön nyans ganska självklar. Grönt smälter fint ihop med samma material, färg och metallnyanser som blå gör, och är därmed ett "enkelt" och "lättplacerad" färgsyskon. Blekrosa och puderrosa, som först var egen färgdrottning och sedan bästa accentvän med blått, fortsätter med att vara bästa accentfärg med grönt. Grönt finns på vaser och urnor, grönt framförallt på glasdetaljer, och gröna textilier. Och som jag nämnde i inledningen, grön marmor, maxat, överallt.



ÄKTA OCH KVALITET - MATTOR




Alltså, det är ju ingen trend. Att äkta mattor är trend är lite för en inredningsarkitekt som att säga att luft är trend. Äkta mattor är en basvara, som smör, men utbudet har ökat markant. Det är många leverantörer som har riktigt fint utbud av äkta mattor, kelimer, ullmattor, marockanska mattor. Och den förhärskande vita Beni Ourain mattan har tagit med sig alla sina färgsyskon och man ser marockanska mattor med färgade bottnar. Riktigt fina. Naturligtvis mycket i blått och grönt, och så grått så klart (2000-talets nya vita).




Mattor i äkta material som ull och viskos. Gåsöga mönster är en självklar mönsterställning hos alla leverantörer. Andra fortsatt populära mönster är meander och mer klassiska kelimer i lugna basfärger. Beige och naturfärger gör ju som sagt sin comeback! De mjuka silkiga viskosmattorna såg jag flera varianter av, i kölvattnet på sammet som varit så populär så fortsätter den silkesmjuka sammetslooken att breda ut sig mer på golvet.


TYDLIGA MÖNSTERKLASSIKER -  ÄNNU MER HARLEKIN




Känns egentligen mer som en bekräftelse på att, ja, det har vi sett mycket av, och ja, det fortsätter. Ett vackert klassiskt mönster, som passar på allt ifrån metallveckning till mattor till sammetskuddar. Så grattis Harlekin, du hänger med fortsatt.


MEANDER




Också en mönsterkompis som jag tycker att vi har sett så mycket av de senaste åren. I alla fall på mattor. Nu brakar mönstret loss tredimensionellt, och på textilier i stort och smått liknande Hermes-H'n.




Meander och "Hermes-H'n". Ullpläden från classic collection har vi sett på deras fina hemsida ett tag, och nu när jag äntligen nöp i den fina dubbelsidiga stickade lammullspläden så fick det bli en order på den.


 SPEGLAR




Gubi var snabba i starten, när de introducerade sin runda Adnet mirror för en herrans massa år sedan. Sedan dess har spegeln haft sin uppgång, framförallt runda och stora skall de vara. Mässingskanter såg vi mycket av under 2016, och nu sprang jag på en stor rund med svart metallkant som jag gärna skulle vilja hänga hemma. Så ännu mer speglar, i alla de former, som inredningsdetalj och inte bara en funktionsgrej, ser vi fortsatt under 2017.


SAMMET OCH VISKOS

Det är bara att skrolla tillbaka uppåt här i bildserierna, så kan vi även konstatera att den lyxiga glansiga känslan som förmedlas av sammet och viskos syntes tydligt. De får ett eget omnämnande, dessa glansiga klappvänliga trotjänare. 


Det var min dag, troligen har jag valt snävt, selektivt och ganska klassikt utifrån min egen och mina kunders smak, jag väljer ju för att kunna placera produkter på deras inredningsförslag. Så det stod säkert porslinstomtar och Elvisfigurer och plastmattor i många hörn, men de.... ser jag inte när jag har spaningsögonen på. Allt gott!




Bild studio karin






4 kommentarer:

  1. Tack Karin för att du delar med dig av dina intryck från Formex! Gör mig på något viss lättad att se att mässing fortfarande "hänger med" efter att på var och varannan inredningsblogg senaste tiden läst att mässingens (och så även marmorns) era i princip är över och det är dags för de vita metallernas intåg igen. Jag gillar både och, men har mässing i såväl badrum och i belysning (som Bestlite och Pholc Mobil), då jag dels tycker att det bidrar till en värme och fin kontrast till mitt övriga grå/vit/svarta hem, och dels går i samklang med husets tid hos mig. Jag försöker se den varma metallen som ett tidlöst inslag i inredningen, eller är det så illa att det kommer att kännas "såååå 2014-2016"? Vad är ditt intryck från Formex när det gäller metallerna? Tack åter för trevligt inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst hade mässing en överexponeringens tid 2014-2016, men i arkitekternas värld har den ju alltid funnits... Och kommer alltid finnas. Det finns i sekelskifteshusens beslag, på deras fönsterbeslag, kakelugnar, dörrtrycken. Samma sak med flera andra årgångar och hus. En metallfärg kan inte försvinna på det sätt att det "förintas", det finns ju alltid kvar. Mässingsljusstakar, vare sig de är Skultuna eller klassiska svindyra empir antika sådana, dukas det ju också med oavsett vad trendtyckarna säger. Så, visst, det kanske mattas av, men jag är inte så mycket för att säga att ett material försvinner. Och man ser oerhört mycket av det fortsatt, oavsett :) kram Karin

      Radera
  2. Hej,
    jag mycket fina mattor. Vi är på jakt efter en matta. Var kommer mattorna på bilderna ifrån?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Mattorna på bilderna kommer från en direktleverantör/direktgrossist. Dvs, en som handlar med Marocko/ Indien eller vad det nu kan vara, och som sedan säljer mattorna till mattbutiker i Sverige. Mattorna hamnar hos mattbutiker, och så kan privatkunder köpa dem. Vi jobbar tex med denna leverantör. mvh Karin

      Radera