fredag 19 januari 2018

PLATSBYGGT TRENDIG ICKETREND




Hej fredag! Denna vecka hann jag med att besöka Formexmässan, och jag dyker in senare med bilder från mitt besök där. Jag noterar gärna trender, men jag förhåller mig ju oftast till dem med ett kärleksfullt avstånd. Jag noterar och lägger märke till dem, och vi kan införliva vissa trender i vårt arbete här i arkitektstudion. När vi gör möbleringsförslag till exempel. Men ganska ofta måste vi se förbi trenderna som inredningsarkitekter och göra mer långsiktiga förslag, som kök och badrum. Jag noterar att vi som konsumenter väljer bra och gedigna material - eller är det så att jag väljer att leta efter det när jag går på mässa? Jag själv fokuserar väldigt lite på slit och släng, och ägnar mig mer åt hållbart - både ur miljösynpunkt men också att stilen jag väljer att renovera i passar både mig/kunden/hemmet en längre tid framöver. Som att platsbygga, ett tydligt exempel på icke-slit-och-släng. En större investering i både tid och budget än en vanlig Billy, och därmed förhoppningsvis ett beslut man lever med längre. Det är förvisso trendigt för det har lyfts många bilder och exempel på platsbyggt de senaste åren, men ur ett tidsperspektiv är det ganska otrendigt då vi ägnade större delen av alla klassiska stilar åt just det. Både jugend, 10-tals nationalklassicism, 20-talsgrace, 30-talsfunkis hade stora inslag av platsbyggt, att interiören var en del av det arkitektoniska som planerades när själva huset planerades. Platsbyggt - en trendig icke-trend? Just platsbyggt tittar jag efter idag, då det skall ritas sådant åt en kund. Bokhyllor. Inspirationsbilder från Smålands Skinnmanufaktur




PS Visst var det väldigt snygga möbler, jag skall inte endast notera den platsbyggda bakgrunden ;) Och apropå trender; väl värt att notera är läder. Fortsättningsvis.... Det är fortfarande stort. Jag såg nog inte en enda leverantör som inte hade hängt upp sina plädar på väggen på Formex utan att använda just läder-loopar som på bilden. Med den lilla micro-trendspaningen så önskar jag er en trevlig fredag, jag återkommer med alla Formex-bilder.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar