torsdag 25 oktober 2018

KLASSISKA LINOLJEFÄRGENS PLATS I MODERNA TIDER




Hej! Häromveckan hade vi besök av en eldsjäl med stor kunskap kring linoljefärg, Mikkel Selder som är grundaren av Selder and Company (länk här). De grundar sig kring linolja och linoljefärg. Mikkel var redan på 80-talet grundare av ett annat företag med linoljefärg - ett företag som jag har handlat mycket av i mina olika renoveringsfaser - så han kan sin sak. "Färg" är ju för många i första hand en nyans. Nyans som i något du ser på. (Att "färg" egentligen är en pålagd yta som skall skydda andra material tänker inte så många på.) Och en sak kan man säga om linolja, och det är att det är svårt just med nyanserna. Man pratar 2% grönjord. Eller 7 % järnoxid. Titanzink.... Allt det där är olika grader av vitt. Så det är svårt. Kunder idag är vana med NCS koder. Detta försöker Selder brygga över med genom att ha översatt linoljenyanser till just NCS-koder. Och ha nyanserna färdigbrutna på burk. Och jag tycker mig se alla "de klassiska vackra linoljefärgsnyanserna" som jag själv eftersträvar när jag färgsätter hemma i utbudet. Så jag är nu lycklig ägare av en linoljesnurra med NCS-koder. Moderna tider.




Samtliga snickerier i mitt hem är målade med linoljefärg. Och den nationalromantiska fasaden från 1911 är det med. Och alla väggar är målade med linoljeemulsion. Att färgen är giftfri att ha målad i sin bostad, och att framställa, att den är lätt att måla över när det behövs i framtiden är några av anledningarna varför. Personligen älskar jag doften - även om ett par märken på marknaden jobbar med doftfri linoljefärg också. Den sidenmatta lystern och förmågan att ändras i olika dagsljus och efter årstiders färg på atmosfären (sommarvarmt, gråmulet, vinterkallt, solnedgångsrosa ljus osv) är outstanding och linoljemålade snickeriers signum. Och har man som jag autistiska fingertoppar som inte kan ta i akryl och gnissel... ja då klappar man gärna linoljemålade snickerier hahahah.




Många olika vita nyanser används klassiskt i historiska miljöer. Därför finns i linoljesfärgens skop oändliga varianter på vit nyans - och det återspeglas även i "moderna färgers" nyanskartor idag. Och vi har dessutom en uppsjö med beskrivande namn; gammalvit, old White, stockholmsvit, antikvit, gräddvit, äggskal.... ja ni vet. Och just vit och grå ändras oerhört efter individuella karaktärsdrag i rummet, allt från söderläge till gråmulna dagar till gröna mattor i rummet spelar in. Det är väl därför det uppstått oändligt många vita nyanser, rum i olika hem blir olika trots samma nyans-inköp i butiken. (Så ett tips är att alltid måla många olika nyans-fläckar på väggen när man har att göra med vitt eller grått innan man målar allt.) Den vackra kalkstenen som allt ligger på kommer från Vårvik o Co (länk här).




I vårt samtal fick lära mig att vissa av egenskaperna som tillskrivs som linoljans "dåliga egenskaper" som tex att linoljefärg kritar eller gulnar - det är helt enkelt en produkt som inte är bra. Fel olja är kvar efter processen med själva linoljan.  Det är en hel teknik, och utan att gå in på alltförmycket detaljer så fick jag i alla fall svar på varför en del av de produkter jag har provat (jag har provat nästan aaaaalla linoljefärger på marknaden, några med magiska resultat och några med sämre resultat). Som vanligt är det kvalitet på produkt som avgör. Spännande tycker jag, nyrenoverade rum hemma skall provmålas så fort tid ges. 




Bild studio karin







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar