fredag 1 juni 2012

BEHANDLA ETT ANTIKT TRÄBORD?



Gamla vackra möbler är toppen, de håller länge, de är oftast gjorda av fantastiskt bra kvalitet, återvinning-versus-köp-slit-och-släng-behöver inte påpekas hur bra det är, och sköts dessa gamla möbler om håller de för evigt känns det som. Jag har fått några frågor på hur man sköter ett träbord, så här kommer inlägget om det igen! Hur ska man behandla sitt antika furubord? Jag skulle börja med att slipa det och såpaskura det för att få bort eventuella fläckar. Har du svåra fläckar försök att sandpappra lite lätt just där. Men inte för mycket så att du får fram färskare furufärg! Sen kan man ju behandla bordet med alltifrån lack till att lämna det obehandlat.

Lack håller mest för en barnfamilj, men träets lyster och den åldrade ådringens skönhet försvinner lite då. Jag skulle nog inte välja just lack. Vill du ändå lacka, ta en matt lack, med max glans 10.

Olja. Enklast är att ta en möbelolja och olja in. Är bordet inte behandlat på länge, eller helt obehandlat finns det ett gammalt talesätt som säger "olja en gång om dagen i en vecka, en gång i veckan i en månad, en gång om året i en livstid" :) Ta möbelolja som finns i välsorterade möbelbutiker. Linolja är lite tunn och håller inte så bra när man torkar bordet jämt och ständigt, dessutom gulnar linolja väldigt.

Såpa. Att lämna bordet helt obehandlat och låta det åldras vidare, gråna med ständig såpatorkning. Blir troligtvis väldigt vackert, men känsligt för fläckar. Kan därför kombineras med att:

Vaxa. Man bibehåller en väldigt matt ytfinish, och ådringen förblir väldigt framträdande om du har ett antikt bord. Troligen den vackraste varianten, och min favorit här i listan. Finns på byggvaruhus som exempelvis Hornbach.

Lycka till :)








11 kommentarer:

  1. Tusen tack Karin för att du tog dig tid att svara på min fråga och göra ett helt inlägg angående det. Fick massa inspiration, nu kan jag med gott inredningssamvete använda slagbordet! Blir antagligen att vaxa bordet.

    Tack igen och trevlig helg.
    Mvh,
    Lovisa

    SvaraRadera
  2. :) Glad att du blev nöjd. Lycka till, jag tror det blir jättesnyggt!

    Karin

    SvaraRadera
  3. jag har ett köksbord som jag har behandlat med linolja och terpentin, det behöver behandlas igen men jag skulle vilja slippa terpentinet som luktar illa, kan man behandla med möbelolja trots att det är behandlat med linolja tidigare?

    Annika

    SvaraRadera
  4. Hej Annika, jag tror att "olja är samma sak som olja", ungefär. Dvs de är så pass lika de olika oljorna, så pass lika kemiskt alltså, att du kan måla en annan olja över en annan olja. Der är när man byter system det blir problem, som att byta från vax till lack, eller lack till olja osv.

    Lycka till / :)
    Karin

    SvaraRadera
  5. Hej!
    Jag har fått en sekretär som är ca 150 år gammal, tillverkad i ek och fantastisk vacker.
    Men träet är väldigt torrt och har spruckit på några ställen.
    Utsidorna är lite mörkare än insidan av lådorna, som ser helt obehandlade ut. Så jag antar att utsidan är behandlad med något. Kanske laserat?
    Vad tycker du?
    Ska jag olja in allting med träolja?
    Cecilia

    SvaraRadera
  6. Hej! Hmm, om träet ser obehandlat skulle jag olja det. Är det laserat kommer inte oljan att kunna tränga in, då får du nog gå över ytan lite försiktigt med ett lätt sandpapper först. Försök få bort lasyrytan. Sen skulle jag olja med möbelolja!
    Lycka till!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Hej Annika! Jag har precis slipat ett gammalt furubord jag fått av min mormor och ska nu behandla det, tycker att såpa låter som ett bra alternativ då jag vill att bordet ska få den gråa fina träfärgen. Undrar dock vad det är för såpa man använder och hur ofta man bör såpa bordet?

    / Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Annika? :))) Om du menar mig, Karin, så kommer mitt tips här: linoljesåpa. Lycka till // Karin

      Radera
  8. Haha ursäkta, har varit inne på så många hemsidor och letat att jag blandar ihop namnen! Tack för svar :)

    SvaraRadera
  9. Hej jag håller på att bygga ett köksbord av furuplanker och undrar om hur man ska få det att se gammalt och använt ut. jag hade tänkt gå över det med en roterande stålborste och sedan använda en ljusgrå lasyr, men ska jag gno in den med hårdvax också? har du nå förslag. //Jocke

    SvaraRadera