tisdag 12 oktober 2010

NÄR ARKITEKTUREN ÄR EN DEL AV UPPLEVELSEN


Bild Copperhill


Börjar man bli lite sugen på vintersemester eller är det bara jag?

Jag älskar att åka skidor, fullkomligt älskar det. Och alla i min familj med. Mannen, femåringen, alla bröder osv osv. Men helst i Alperna, för skidåkningens skull. Men de svenska fjällen har något som inte är lika vanligt i Alperna. Väääääääääääldigt väldesignade hotell. Jo, de finns i Alperna också, men jag tror ändå att vi svenskar och vårt inredningsintresse snart utrotat varje rundhuggen timmervägg och noppriga ullmöbler till förmån för slick fjälldesign. Gud ske lov. Jag har sett detta hotell i flera Arkitekt magasin, ett väldigt väldesignat och uppmärksammat hotell - Copperhill i Åre Björnen. Visar bilder på det idag, för dig som funderar på vart vintersemestern ska gå?



Härlig blandning av genuin fjällmiljö (stenar, timmer, eldstad) och moderna möbler. Älskar den eklektiska blandningen.





Härliga rum! Ovan en svit, med 8 bäddar så tanken är väl att man skall kunna delatvå familjer. Underbar bild på vägggen.








Och badrummet är ju bara så häftigt, med kopparbeklädda väggar. Eller i alla fall ett material som ser ut som koppar. Och det bästa av allt:



Det prisbelönta spa-et! Kolla denna pool, går inte av för hackor. Designbyrån Koncept i Stockholm har varit inblandad i spa-miljön tror jag. Övrigt hotell är bla ritat av AIX Arkitekter. Skulle mycket väl kunna tänka mig att sänka ned mig själv efter en dag i backen i denna pool. Följt av en tvååring som gör bomben på mamma.

Dröm vidare!

2 kommentarer:

  1. Det såg verkligen varmt och inbjudande ut när man har varit ute i kylan hela dagen.

    SvaraRadera
  2. Såg på Fridas blogg att du varit med och inrett Scandic Malmen som vi hade bloggträff på i helgen. Ville egentligen bara säga att ni gjort ett mycket bra jobb :) Jag trivdes som fisken i vattnet bland alla tassels! Må gott! /Emelie

    SvaraRadera