tisdag 24 maj 2011

MER PLATSBYGGDA SOFFOR UTE......

Bild Ralph Lauren

Idag ska snickarna ringa för att bestämma dag när de skall påbörja soffan på altanen. Jag tror vi har försökt få till det i över en månad nu... Mina trogna snickare - som är super! - menar inte alltid vad jag menar när vi säger "vi hörs i nästa vecka" :))) Hur som helst, jag har hittat lite fler bilder som jag vill spara, för mig och för er som funderar på att bygga en soffa på altanen. Själva stommen är nog lik för alla, ett bärverk som sedan kläs i spont. Men vilken bredd på plank och små detaljer gör att stilen kan skilja sig avsevärt. Ovan en snyggsnygg altansoffa i plank som hade gjort sig galant invid vårt hus på landet. Mindnote: köp breda spontplankor och be maken snällt. Gillar den snedställda framsidan, det gör att soffan ser lite elegantare ut, som en möbel. Denna passar nog också bra mot sekelskifteshus, hus i skärgårdstil, och trähus med brutna tak och lite mer detaljer. Mycket snygg.


Enklaste varianten, en altansoffa byggd i altanplanket. Nästan så att golvet "går över i en soffa" vid husväggen. Här har man inte "dressat" soffan så att den ser ut som en egen möbel, här smälter den ihop med altanen. Fungerar troligen precis överallt där det byggs en altan...

Bild styleroom


Och så en liknande altansoffa som ovan, men här har man gjort den i uttalat modern stil genom att ha ett ryggstöd i smala liggande ribbor. Denna smalribbiga stil är populär på staket och spalje'er till moderna hus och nybyggda villor. Jag ska ha en vitlaserad i liknande stil som denna hemma på vår altan i Saltis.

Ni som läser bloggen ofta har sett denna tidigare. Så här skall det bli hemma på altanen :)


PS Så här byggdes stommen!

2 kommentarer:

  1. Fin inspiration! Kul att du har snickarna på gång - du får visa bilder sen när det är dags!

    Jag funderar ju också på det här med soffa, tycker det är lite svårt att bestämma utformning bara, och vad som passar bra mot huset.

    SvaraRadera
  2. Tack, ja det krävs lite funderingar.... :) Och jaaaaa nu är snickarna på g, imorgon!

    Karin

    SvaraRadera