tisdag 28 januari 2014

NATURLIGA VÄGGFÄRGER UTAN GIFT - SAMMETSLENA VACKRA OCH OÖVERVINNERLIGA



Har ni sett denna vackra färgkarta från Byggfabriken? Naturliga färger dessutom. Vi är onekligen ganska många som letar alternativ till vattenbaserad plastfärg på väggar och tak när vi renoverar hemma. Många och tråkiga är de rapporter som man läser om dessa färger, man får läsa att de är farlig för vår hälsa i och med att de avger gifter och tillsatsmedel. Innan ett barn skall sova i ett renoverat rum bör det gå 6 veckor, berättade en naturfärgsförsäljare (ja, jävig, men påläst) som sett liknande fackrapporter. Själv gick jag vägen via att det blev så in i bengen fult resultat när jag målade med vanlig vattenbaserad plastfärg hemma (plastigt, ytligt, dött, ja tänk enfärgad plastpåse och då var det MATT väggfärg :/ ...) när jag målade sovrummet, läs här. Jag gjorde därför en kovändning och letade alternativa färger till byggvaruhandelns dito. Och hamnade hos Kulturhantverkarna i Sickla. Där kunde jag NCS-blanda linoljefärg. Ytan på den naturliga färgen var: aaah!, såå elegant, snygg, vibrerande, sidenmatt, har ändå en lyster, ett djup och många många nyanser i dagens olika sken. Slät. Matt på riktigt. Det kändes verkligen annorlunda, det gav mig ett leende på läpparna att ha fyra väggar målade med naturlig färg. Och doften! Bor du inte i Stockholm finns det också färdiga blandade naturliga färger på marknaden, på nätbutik till och med. Entré Byggfabriken! Som jag inte provat än. Och  Byggfabrikens färgkarta gör en ju minst sagt sugen att prova. AURO, en väggfärg med naturlig naturhartsfärg. Och nyanserna är riktigt, riktigt fina. Att färgerna andas, släpper igenom luft och fuktvandring dessutom är ju bara en bonus. Så i mina nästa rum här hemma blir det ingen plasthinna innan, då blir det direkt färg som andas på väggarna. Det blir lite som att "det finns ingen väg tillbaka nu". Eller jag har "målat in mig i ett hörn" hehe. Sovrummets väggar är så fina att nu blir det bara detta framöver. Skall se om jag provar Auro nästa gång.


PS Du läser mer här om hur du gör för att måla över yta tidigare målad med vattenbaserad plastfärg, eller måla på bredspacklad putsad yta om du vill övergå till naturlig färg. 






5 kommentarer:

  1. Finfint inlägg! Men hua vad ont i magen jag fick när jag läste om plastfärgerna och dess påverkan på hälsan - såsom jag har målat med dessa vattenbaserade fäger på både snickerier och väggar! Kan man få skruva tillbaka tiden....?! / Helene

    SvaraRadera
  2. Usch,det här hade jag ingen aning om och vi som målade om hela lägenheten för ett år sedan. Vi bodde i lägenheten och vädrade så mycket det gick i den smällkalla vintern. Känns sådär att mina barn sovit i detta efter bara 24 timmar....Det enda jag var orolig över var att det skulle vara vattenbaserade färger och jag pratade medmålarfirmansomförsäkrade att de aldrig skulle använda något som de själva skulle bli sjuka av...:-( Nu vill jag bara måla om..

    SvaraRadera
  3. Ja, Helene, och Jessica, det är ju inte många som vetat om det, man har levt efter att tro att vattenbaserat var miljöok och därmed inte farligt för hälsan... Även jag, för jag är ju ingen färgfackman. Men nu har jag börjat läsa på lite och inser att färg är det alltför många kemikalier i. Vi har nog alla sovit i nyss målade rum, dessvärre. Man får minimera skadan och inte göra det igen kanske :)
    Karin

    SvaraRadera
  4. En av mina gamla kompisar som har en egen firma inom möbelrenoverings/inrednings-mm-branchen (decorare.se ) brukar tala sig varm för färgen från www.avjord.se.

    SvaraRadera