söndag 26 januari 2014

MODERN ÖPPEN SPIS



Hej söndag! Efter en dag i en halvsolig men kall Stockholmsbacke hade det varit finfint att komma hem till en öppen spis. Eller kakelugn som fungerade. En önskan om en eld hemma får representeras av denna fina bild, på helt andra sidan skalan mot mitt eget hem som har en dekorerad kakelugn som inte fungerar - än - men som är förlåten allt för den är så vacker. Denna spis på bilden ovan är i den helt andra änden av designspektret, toppmodern, men lika fin den. Vit kantig mysig och med en tjusig vedslits i väggen. Skulle älska att ta en kopp varmt te i den där divanen med fällen på just nu. Trevlig kväll på er vänner.

PS Alla bilder på pinterest med kakelugnar är väldigt shabby chic, very avskavt och gulliga äppelådor och mormorskänsla. I och med att kakelugnar i sig själv är så "krulliga" skall man nog para ihop dem med lite stramare saker om man vill ha lite mer modern/klassisk blandning. Jag måste m a o komma ihåg att matcha min kakelugn med lite moderna accessoarer som vedkorg etc, det måste ju få den att funka i en uppdaterad 2014 stil... En kantig toppmodern öppen eld som ovan är däremot tacksam att para ihop med en mjuk korg som ovan, det gör ju modern/klassisk balansen bra med motsatta förhållanden. Nu svamlar jag mest, men ni förstår nog vad jag talar om ;)


Bild pinterest

4 kommentarer:

  1. Hej Karin, jag är ny följare till dig och ny bloggare själv! Du har verkligen en jättefin blogg med fina bilder och många bra tips! Hit kan jag återkomma och läsa både dina äldre och nya inlägg. Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Snyggt! Här kan du se mera:
    http://elisabethheier.blogspot.se/2013/10/varm-gnistrende-hst.html

    SvaraRadera
  3. Men åh, dina tips är alltid bra :) Ska kika på en korg som vi kan ha bredvid vår "moderna" öppna spis ;) Ha en fortsatt fin söndag! // Isabelle

    SvaraRadera
  4. Tack Isabelle, glad att du gillar tipsen :) 60-talshus; välkommen!

    mvh Karin

    SvaraRadera