torsdag 28 augusti 2014

INSPIRATION STOPPADE SÄNGGAVLAR



Hej torsdag! Sänggavel är ett svårt kapitel just nu. Jag har själv svårt att välja vad jag skall ha, och det är alltid en mycket viktig del av sovrummet. Sätter liksom hela tonen i sovrummet. Jag hade en gammal innerdörr som låg på sidan förut, för det passade bra i vårt förra hem med raka väggar och utan krusiduller. Dörrgaveln gav lite patina i det raka rummet. Men i detta hem, med sekelskiftessnickerier och sneda tak, blir dörr-sänggaveln kaka på tårta med snickerierna. Så för att eftersträva en bättre balans letar jag lite mer rak modern gavel denna gång. Jag undersöker både trägavlar och tyggavlar. Just nu undersöker jag tyggavlar fast jag brukar avråda från det pga att de inte går att tvätta. För som jag funderar är att om man inte kan dammtorka en sänggavel - som med de i trä - blir de kanske solkiga med tiden? Damm. Hårvax. Medan jag funderar vidare på huruvida det är något för mig, så är de i alla fall ofta snygga, så här kommer idag en inspirationskavalkad på stoppade sänggavlar. De ger ju om inte annat en väldigt ombonad känsla i rummet.






Ovan en stoppad sänggavel från Zanotta, med snygga djuphäftade knappar. Stopade djuphäftade sänggavlar ser man överallt nu, kavalkad kommer här....







Housedoctors sänggavel som kom förra året i grått och med tre knappar.




 En mörk sänggavel tarvar sin ljusa vägg bakom för att inte bli för tungt.




En mörk gavel ger väldigt mycket tyngd åt rummet. (Och just jag letar lite ljusare gavel)




Bild lånad från Sköna Hem, med en stoppad sänggavel i färg. Vågat och modigt, men jag är för ambivalent för att ha en färg.




So far har jag kommit fram till att en vit enkel kanske är bäst OM jag skall ha en sänggavel i tyg. Eventuellt göra något Gevasoni-aktigt i linnetyg och kunna ta av och tvätta. Ja, nu har i alla fall inspirationen kommit på plats här i bloggen och jag undersöker saken vidare :)



Bilder 1-2 pinterest, 3-4, 6 Zanotta, 5 Housedoctor, 7 Gubi, 8 Sköna Hem






3 kommentarer:

  1. Men vad kul alltså! Jag har liksom dig som min inredningsförebild sedan ett år tillbaka då jag hittade din blogg. Och nu har du på kort tid visat dig vara intresserad av T12-bordet (som jag köpte i julas) och så nu sänggavel i gervasconi-stil som jag också funderar på att göra. Nu blev jag än mer övertygad om att jag tänkt rätt! :)

    SvaraRadera
  2. Vad roligt Therese att jag är en förebild :) Och det låter som att vi har lika smak! Är du nöjd med bordet?
    :) Karin

    SvaraRadera
  3. Kan bara instämma i Thereses kommentar! Sedan jag hittade din blogg förra sommaren insåg jag att jag äntligen hade lyckats hitta någon som fångade min smak :). / Helene

    SvaraRadera