torsdag 21 augusti 2014

MODERNT STORT MATBORD



Hej torsdag! Ni som läser min blogg sen länge vet att jag undersöker saker noga innan jag gör dyrare eller större inköp. Gör moodboards och tänker igenom vad jag har hemma. Passar det? Skall jag slå till? Är det rätt stil som jag vill ha? Jag har absolut inte alltid varit sån. Näpp. Jag har gjort min beskärda del felköp. Men ett liv fullt av impulsiva felköp och quickfixes och aaaahhhh-guuu-vad-jag-är-trött-på-den-där-fula-eller-dåligakvalitet-vad-det-nu-kan-vara-för-möbel har faktiskt gett resultat och jag orkar inte lägga dyrpengar på dessa felköp längre. Visst gör jag knarkiga impulsköp fortfarande, men då skall de inte ligga i prisklass som låt oss säga ett matbord. Loppis eller auktionsfynd? Any day. Välkommen. Men nyköp av prisklass större, de suger jag gärna på. Och nu är det ett nytt matbord som eftersöks. Favoriten så här långt är detta, Hays T12. Finns i 240 x 90 cm (jippie helt som jag vill ha!) och i svart och vitt. Jag har vacklat mellan modernare bordsstil eller mer klassisk, men eftersom matbordet skall stå i ett klassiskt fönsterburspråk så bryter jag nog gärna av med ett modernt bord. Lite som i bilden ovan. Jag älskar även Vipps bord (här), men ett bord som är öppet mellan alla bordsben på detta sätt som T12 kan ha stolar även på kortsidorna om man är många. Mycket bra.





Bordet har fina detaljer.




Bordet finns i svart och vitt, och det passar med fyra stolar. Bild lånad av elle decoration (här).




Och så Karins eget test. Passar det med mina Eames stolar? Ja, det svarta binder ihop det, och de rundade detaljerna i bordet går fint med schwungen i Eames. Mmm, favoriten så här långt tror jag....




Bild 1-2 Hay, 3 Elle decoration



14 kommentarer:

  1. Hej och tack för en fantastiskt inspirerande blogg! Jag har själv 6 st Y-stolar (svartbetsade med natursits) och letar nytt matsalsbord. Tror du att ett svart Hay-bord som du visar skulle kunna funka eller blir allt det svarta för "tungt"?. Övrig inredning är ljusa vitoljade ekgolv (sandig ton) samt vita väggar. Hälsningar Jessica :)

    SvaraRadera
  2. Jättefint bord verkligen. Jag är också på jakt efter ett fint, stoooort och svart matbord till mina eames. Men jag är mer inne på den klassiska stilen. Har du koll på var jag kan hitta något sånt, helst med lite svarvade ben?

    2floorstory.blogspot.com

    SvaraRadera
  3. Like it! Första bilden var ju perfekt mood board ;)

    SvaraRadera
  4. Supersnyggt! Låter klokt att strama upp det klassiska med något mer modernt, kan bli så krussedulligt annars om du förstår vad jag menar ;)

    SvaraRadera
  5. Just det förresten, vi har i 120 x 240 cm. Så att man kan sitta 2 i bredd på kortsidan också när man är många. /Therese som skrev nyss också

    SvaraRadera
  6. Och ytterligare ett tillägg (disträ idag tydligen): Vi har det vita bordet med plywood-kanten. Galet snyggt tycker vi. Och breddar kanske möjligheterna med stolarna något eftersom det öppnar upp för trä om jag försöker tänka enligt ditt stol-bord-resonemang.

    SvaraRadera
  7. Sååå fina bord du väljer mellan. Båda två är så fina!

    T12 är så enkelt och vackert… men jag är lite tveksam till toppskivan… laminat eller linoleum… det låter inte så känslofyllt, men jag har inte sett det i verkligheten, det kanske inte är så "kallt" som det låter. Och bordet är verkligen snyggt!

    Vippbordet med teakbräder skulle jag vilja sitta vid länge, och dricka flera koppar te… och stryka över bordsskivan… vilket underbart bord. Men svårare att duka på kortsidan… men det skulle jag strunta i ��

    SvaraRadera
  8. Sååå fina bord du väljer mellan. Båda två är så fina!

    T12 är så enkelt och vackert… men jag är lite tveksam till toppskivan… laminat eller linoleum… det låter inte så känslofyllt, men jag har inte sett det i verkligheten, det kanske inte är så "kallt" som det låter. Och bordet är verkligen snyggt!

    Vippbordet med teakbräder skulle jag vilja sitta vid länge, och dricka flera koppar te… och stryka över bordsskivan… vilket underbart bord. Men svårare att duka på kortsidan förstås…

    SvaraRadera
  9. Hej! Oj vad matbordet engagerade många att kommentera :) :) :) Härligt. Ja, Eva, det är toppskivan som får mig att tveka att klicka hem bordet bums. Måste åka och titta på det, för jag vill inte betala dyrt för nåt som ser ut att kanske åldras förfärligt illa som laminat... Ska kika på det. Therese, 120 cm brett blir tyvärr för brett i mitt matrum då bordet i så fall går in för mycket på vardagsrumsdelen och sticker ut ur burspräket för mycket och rumsindelningen försvinner... Så måste hålla mig kring 90-100 cm max. Vippbordet en stooooooor favorit so far. Kanske skall strunta i att man inte dukar så bra på kortsidan som sagt... Ja ni, det är svårt detta!!! :D kram på er

    SvaraRadera
  10. Vad trevligt Karin att följa dina tankar kring nytt matsalsbord :). Är helt med dig på att ha benen i ytterkanten. Både T12 och Vipp är enkla och rena i sitt uttryck. Jag är dock lite tveksam till själva materialet i T12. Jag skulle nog hellre satsa på en massiv toppskiva. Har du tittat på Less is more från danska dk3? Går att få i olika längder och bredder. Är enkel i sitt uttryck med ett svart stålunderrede och toppskiva i ek. Me like :) / Helene

    SvaraRadera
  11. Jag googlade runt på T12 och ser att toppskivan tydligen både finns som laminat respektive svartlaserad ask. Tummen upp på det :).

    SvaraRadera
  12. Ja, eller hur!! Jag tycker mig ju nämligen se träådring i närbilden i inlägget ovan... Ska absolut åka och känna på detta innan jag beslutar :)

    SvaraRadera
  13. Karin, vi går själva i matsalmöblerbytartankar. Vi har hittat ett bord som är vår favorit som jag tycker du skall ta en titt på, bordet heter 70/70 och är från danska Muuto. Bordet finns i flera färger och designen är modern-klassisk skandinavisk. Vi funderar själva på ett i vitt med vitlackerade Myran stolar till.

    SvaraRadera
  14. Hej!

    Jag söker precis som du efter ett matbord som är minst 220-250 långt och gärna minst 100 brett, svart.

    På den översta bilden på det svarta HAY bordet T12 tillsammans med 3 st. stolar svarta stolar...vet du varifrån stolarna kommer? Modell?

    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera