torsdag 16 oktober 2014

STUDIE AV STILSTRAM TAVELVÄGG



Snyggt snyggt. En tavelvägg kan se ut på många sätt, och den skapar karaktär utifrån hur den är komponerad. Både storlek, ramfärg och tavelmotiv spelar in. Det kan se allt från konstnärligt bohemiskt till minimalistiskt ut, den hederliga tavelväggen. Om den är asymmetrisk och har flera sorters färger och nyanser i ramarna och flera olika sorters motiv - men inbördes matchning i någon form av färg är att föredra så det inte bara blir spretigt - bli mustig och ger varm atmosfär, ombonat. Om det är en stram och strikt sammansättning i en monokrom ramfärg och bara likadana storlekar och dessutom svartvita motiv så blir det tvärtom en strikt och modern atmosfär. En stilstudie i perfekt och stilstram tavelvägg blir det här. Med jämna storlekar och liknande motiv, blir effekten nästan som en fondtapet i sig. Strålande snyggt.


Bild pinterest


2 kommentarer:

  1. Hej! Får man komma med ett önskeinlägg? Jag brukar digga din inredningsinspo och jag tilltalas mycket av det här med skippa slit och släng-samhället och satsa på kvalitet. I det tänket faller ju kanske också det här med att använda neutrala baser på väggar etc in, för det är lättare att förändra på kuddar o dylikt istället för att måla om när man tröttnar osv. Jag har dock läst en del på norska bloggerskan "the daily dagny" som promoterar färg och hur olika färger påverkar oss. Jag tycker detta är intressant! Har du några tankar kring detta och evt proffstips på hur ett hem kan ha färg men samtidigt hyfsat sober framtoning som "din" inredning brukar ha. Jag kan tänka mig att ha färg men inte barnsligt färgglatt om du förstår! Hur skall man tänka? /Anna

    SvaraRadera
  2. Hej Anna, ja det var en intressant tanke... Färg påverkar ju oss, varje färg har olika påverkan på oss, hjärtfrekvens, koncentration, mm mm. Det är ju intressant. Det som gör att jag själv tvekar till färg i dagens - tyvärr - slit och slängsamhälle är att människor oftast tröttnar på stark färg i ett helt rum. Och man börjar om, eller målar över, eller tapetserar en gång till. Så visst är det två tankar som närmar sig hållbarhetstänket ur olika perspektiv. Man ska ju må bra hemma också, och gillar man färg skall man ha det! Ja, jag skall tänka till och se om det går att göra ett bra inlägg om detta :)

    Karin

    SvaraRadera