fredag 3 oktober 2014

VINTAGEBORD OCH MODERNA EAMES DSW




Hej fredag! Framdukad fredagsbulle till med en handfull barn och gäst, och jag faller in i vacuumluckan i huvudet som söker det perfekta matbordet igen. Jag har ju sökt ett nytt bord till och från men lägger ned när jag inte kan bestämma mig. Det vi har idag är ju för litet, endast tre stolar i rad på varje långsida och jag måste ha fyra stolar i rad på varje långsida. Det blir lätt trångt när man har tre barn och alla vill ha med sin hjärtevän hem på fredagsmys. Så idag vaknade igen jakten på det perfekta matbordet, i alla fall i bakhuvudet. Sedan jag gjorde detta inlägg om moderna bord till mina Eames stolar har jag slagit tillbaka mot äldre och tyngre bord igen. Jag behöver helt enkelt lite tyngd och stuns i bordet, lite oommppff, mot de nätta Eames. Lite som bordet jag har idag, men längre alltså. Älskar stilen på bordet ovan, runt bord dock, men benen och färgen är fantastiska. Alla bilder funna på pinterest idag, så fungerar endast som inspiration (jag vet alltså ej var de kommer ifrån).




Skön stilkrock med ett helt och hållet klassiskt bord. Bord och stol som binds ihop via träfärgen och svart - båda färgerna går att finna både i bord och stol. Färgmatchning är magiskt och binder samman de spretigaste stilar med varann...




Så här hade jag innan jag målade mitt bord svart. Mitt bord hade nämligen inte åldrats så väl, då det ej var massivt trä utan fanér. Här är det massivt, och slagmärken och repor gör liksom ingenting.




Annorlunda helt eget bord. Gammal träskiva med svart järnunderrede. Solitt som tusan. Och passar riktigt fint med de träbruna och svarta detaljerna i både bord och stol. Gillar de lite krusiga underredet och hur det bryts med de smäckra linjerna i Eames-kryssen. Ja, det blir till att ge sig ut på nätauktioner om jag skall hitta något av borden ovan. Fortsättning lär följa. Trevlig fredagkväll på er!



Bild pinterest





1 kommentar:

  1. Hej Karin!
    Tänkte bara säga att det runda bordet kommer från den australienska designern Mark Tuckey och heter Tripod.
    På hemsida kan du också hitta fler bord :)
    www.marktuckey.com.au

    Trevlig helg!
    Fanny

    SvaraRadera