onsdag 28 maj 2014

VACKER PLANTERINGSLÅDA MED ANOR


Hej onsdag! Ja nu fick man sig en påminnelse om att man bor i ett nordligt klimat. Sommarvärmen försvann och det blev kallt under 10+ -strecket... Mina krukväxter i trädgården klarar sig nog, men visst hade det varit mysigt om de fick växa och frodas i den värme som rådde förra veckan! Att flytta in och ut småträd hör ju till vårt klimat, om man nu vill ha sådana sorter som egentligen trivs i medelhavsmiljö. Som oliv-, fikus- eller citrusträd. Planteringslådor har man använt i alla tider, även i medelhavsländerna. På sommaren ut med träden, och på vintern in med dem i sina planteringslådor i orangeriet. Denna trälåda på bilden kommer från Sevenoaks, ett svensk företag som hantverksmässigt låter tillverka dessa fantastiskt vackra och klassiska lådor. (Det är ju knoppen som sätter det klassiska knorren, och utan den hade denna låda kunna stå invid modernare arkitektur också.) De är inspirerade av förlagor som kommer från planteringslådorna vid slottet Versailles på 1600-talet, så det är en låda med anor. Kärlen i sig är ju en mycket vacker utsmyckning! Gör sig nog bra både på restauranguteplatser samt trädgårdar. 




En handfull grå och vita nyanser finns att välja på, älskar bilden ovan! 




Bild sevenoaks




måndag 26 maj 2014

SOMMARKÄNSLA



Hej nya vecka! En sent kvällsinlägg här, med inspiration för - just kväll. Sommarkväll. Värmen kom och stannade ett tag, och fick det att kännas som sommar. Hela huvudet tuggar av inspiration för sommar och altaner och utemöbler och och och... Det är så härligt med ordentliga säsongsbyten. Vår slut. Hej sommar! Snygga enkla moderna stolar (härifrån) och till det sjukt snygga lanternor i läder och glas. Man riktigt hör det klucka på bilden. Mm, snart så. Trevlig kväll på er kära läsare :)

fredag 23 maj 2014

BLÅTT ÄR FLOTT I TRÄDGÅRDEN


Ska bara passa på att lägga in lite inspiration för blommor och altaner också, innan det är helg... Bortse från det amerikanska stenslottet i bakgrunden (bild pinterest), här fokuserar jag på färgsättningen i rabatten. Helt min melodi, och helt det jag kör hemma. Lavendel blå-lila och blå nyanser i alla dess former, hela rasterskalan av blålila-blå faktiskt. Ljusblått, mellanblått, lilablått, blåvitt. Blomval i min trädgård är hortensia i kruka, massa förgätmigejer i gräsmattan, penséer... Blått är flott och det finns ju så många nyanser. Jag blandar upp med mycket vitt, precis som på bilden ovan. Till det kör jag utemöbler i åldrat trä, silvergrått och lite vitt. 




Många av samma, upprepningar och more is more, är melodin. (Alla bilder lånade från Pinterest.) Ovan ett helt gäng lavendel - som inte kommit i krukor än - ger ett snyggt och mustigt intryck tillsammans. Lovely. Speciellt ihop med det blekgröna olivträdet intill.





Mer inspiration för att många samma lika ger ett snyggt resultat, enkelt att uppnå. Så, nu är det slutdatat för idag :) Trevlig helg!






Bild pinterest


FREDAG



Hej slutet av arbetsveckan! Fantastiska uppdrag och trevliga kunder, och jobbar så det glöder i datorn. Så kul. Och parallellt med arbetslivet utspelas under maj månad en sorts känsla av att vara heltids stage-mom, man far runt på barnens dagisavslutningspicknickar, skolevents, gymnastikuppvisningar, ballet- och dansditon, och så skall det fixas nåt hit och så fixas nåt dit, nya tights där och lite saker dit, och så var det visst tårtkalas här och lite genrep där. Ja, maj månad är helt galna tider. Den kan inte alls representeras av bilden ovan, men tack vare att min arbetsplats ligger där den ligger (älskar min nya studio) så har jag gångavstånd ned till Saltisbadet och deras fantastiska lunchrestaurang. Snygga tygparasoller, rottingmöbler och marmorbord, fina lavendelkrukor. Inte fy skam att klämma in en timme av det här när det stormar som mest i kalendern! Med denna icke-representativa bild av min egentliga tillvaro, så önskar jag er en trevlig fredag och att ni tar tid att njuta av vädret. Kram



Bild lånad av kompis - tack


torsdag 22 maj 2014

ATT GRUPPERA KRUKOR OCH VÄXTER PÅ ALTANEN



Hej! I helgen lade vår trädgårdsmästare i studion, Marie, upp denna bild på sin FB sida. Hon har gjort denna altan (alptopparna skvallrar ju om att det inte var i Sverige). Och den var så vacker och blommorna så välgrupperade och färgmatchade att jag gick ut i trädgården och fnyste åt mina tunna uppställningar med krukor... och bara tänkte "gör om gör rätt". Jag hade små skämsiga spinkiga grupperingar om tre krukor här och var, utan tanke. Och insåg att jag kanske skulle mulla på lite mer med krukor och färgmatchning. Få det att se ut som en tanke och en plan. Så jag lyfte runt krukor och fixade och donade tills jag baxnade. Åkte till blomsterhandeln och tömde hyllorna på blommor. Till och med på kvällen när jag inte kunde sova (pga en gymnastikuppvisning jag och döttrarna skulle vara med i, inte pga blommorna) så låg jag fortfarande och grupperade krukor i huvudet. Ibland blir det svårt att stänga av kreativiteten. Läs Rainman. Men med Maries fina bild som lys-stjärna har jag nu gjort om på altanen, och det blev riktigt bra till slut! Många grupperingar av krukor, i lite större grupper, och det blev toppen. Jag lämnar er med denna fina bild som inspiration för era altaner idag, och tackar Marie för inspirationen.



Bild Marie Lindfors

tisdag 20 maj 2014

DET ÄR JU DE SMÅ LYXIGA DETALJERNA SOM GÖR DET


Jag har ju sagt det förr och det tål att sägas igen. Det är ju verkligen detaljerna som gör det. Och man skall veta vilka detaljer man skall lägga krutet på! Välj gärna de detaljer som man rör vid, som handtag, knoppar, lampknappar, dörrhandtag, köksbänkens material etc etc. Sen kan mycket av det andra få genvägar i billigare val om man har begränsad budget. Jag har också nämnt vid flera tillfällen den helt outstanding snygga beslagsdesignen som Superfront står för. Det är liksom i klass med... ja jag vet inte var jag ska sikta på? De rör sig rätt i hela skalan från budget mdf-luckor i köket till solida träluckor i herrgårdsprisklass. Materialvalen är så gedigna och äkta, att man baxnar. Tjockaste härligaste läder från anrika Tärnsjö läder, eller solid mässing i nitarna. Jag älskar dem, deras beslag. Finns ju även i solid marmor, koppar, trä mm mm. Men det har jag nog tjatat hål i huvudet på nu. Här visas läderhandtaget Trunk, i färg cocoa i det moderna köket ovan. Bilder lånade från Superfronts Facebooksida/här.






NYTT INREDNINGSMAGASIN PÅ NÄTET

 


Fick just nys om ett nytt inredningsmagasin på nätet, Inspirera Magazine, där man kan se massa scandinavisk design och stil. Inredningsreportage varvat med snygga interiörbilder och tips...




Prov på interiörbild. Snygg!




Och på slutet listar de en handfull skandinaviska bloggar, och vad syns där! :) Om inte studio karin, lovely det tackar vi för! Hela magasinet bläddrar du i här.



Bild via Inspirera Magazine