tisdag 1 november 2011

ANLITA INREDNINGSARKITEKT...

Ritningar studio karin

...behöver inte jag göra. Jag är min egen största kund. På ALLA husvisningarna som vi går på skissar jag oftast ned ide'er direkt på mäklarprospektet, och sen hemma i lugn och ro sitter jag och tittar på planlösningen och dess möjligheter. I timmar :) Som just nu. Jag stirrar på planen, rullar ut bakpapper ovanpå mäklarplanen och kikar efter symmetrier och fina lösningar. Ritar, och ritar om, ritar igen och en gång till. Planen blir bättre för varje gång. Har man själv svårt att se lösningen på sin husrenovering i förväg och dessutom har en liten budget för arkitekthjälp så är detta planeringsstadium det allra viktigaste. Planlösningen. Man gör upp en riktlinje åt vilket håll man strävar med sin renovering. Vare sig man använder byggfirma och gör allt klart pang bom, eller om man tar det i etapper pö om pö, så vet man med en bra planlösning åt vilket håll man strävar. Man slipper massa extra hantverkstimmar på att finna lösningarna allteftersom. En planlösning skall lösas utifrån husets originalarkitektur, vem som bor där, deras krav kring funktioner, hur de brukar använda sitt hem. Sedan - och allra sist - kommer materialval och styling. Det är livsfarligt att bara renovera allteftersom och "bara köra på"... Tenderar att bli många "här skulle vi egentligen ha..." eller "synd att vi inte..." moment då ;)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar